Perception of the importance of digital technologies by teachers of initial teacher training courses in the municipality of Crateús, CE
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.29525Keywords:
ICT. Teacher training. Higher education.Abstract
Institutions of education, especially the basic education, can not remain oblivious to the training of students to use these tools in their daily practices. However, it is necessary that the teachers of the degree courses have initial preparation to prepare the graduates for the teaching practice. Thus, the objective of this work is to investigate the conception of the teachers of the undergraduate courses of the city of Crateús-CE regarding the importance of information and communication technologies for the training of undergraduate students. To carry out this qualitative research, a structured questionnaire was applied to the teachers of 6 undergraduate courses offered by public higher education institutions in the city of Crateús, Ce, inquiring about the domain and the perception of ICT as didactic potential. It was observed that the 41 teachers have contact with the technological resources. Of these, 27 teachers did not have training to use in their pedagogical practice, however, all teachers consider relevant the insertion of these tools in teaching. In this sense, the knowledge of the teachers with several technological tools is verified, which can be adapted for pedagogical practices and the acceptability of these tools as pedagogical potential when recognizing their relevance to teaching.
Downloads
References
ALBRECHT, L. D.; KRÜGER, V. Metodologia tradicional x Metodologia diferenciada: a opinião de alunos. In: EDEQ, 33., 2013, Ijuí. Anais... Ijuí: Unijuí, 2013.
BALANI, C. Recursos tecnológicos: uma nova perspectiva para o ensino de ciências. 2012. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
BARRETO, R. G. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, 2004.
BERGAMO, M. O uso de Metodologias diferenciadas em sala de aula: uma experiência no Ensino Superior. Revista Eletrônica Interdisciplinar, v. 2, n. 4, 2010.
BONADIMAN, H.; NONENMACHER, S. E. B. O gostar e o aprender no ensino de Física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 2, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, 2000.
CORREIA, R. L.; SANTOS, J. G. A Importância da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) na Educação a Distância (EAD) do Ensino Superior (IES). Revista Aprendizagem em EAD, v. 2, 2013.
COUTO, M.; PRADO, M.. USO DA TECNOLOGIA NAS ARTES
VISUAIS EM SALA DE AULA. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 11, n. 2, p. 141-167, 2015.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3 ed. – PORTO ALEGRE: ARTMED, 2010.
DOMINGOS, R.; ALMEIDA, G. B. S.; BARRETO, S. M. da C. O papel das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) na inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais no Centro Universitário do Espírito Santo–UNESC. Educação Por Escrito, v. 5, n. 1, p. 98-110.
DORNELLES, L. V.; BUJES, M. I. E. (orgs.). Educação e infância na era da informação. Porto Alegre: Mediação, 2012.
FELDKERCHER, N.; MANARA, A. S. O uso das tecnologias na educação à distância pelo professor tutor. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 15, n. 2, p. 31, 2012.
GONÇALVES, M. T. L. A formação de professores para as tecnologias de informação e comunicação: novos desafios ao ensino médio. 2005. 200 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2005.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – cidade Crateús. 2015. Disponível em: < http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=230410 >. Acesso em: 10/05/2017
KOHN, K.; MORAES, C. H. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 30., 2007, Santos Anais... Santos: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2007.
LIMA, D. C. B. P.. Tecnologias, educação e formação: conceitos, inclusão e iniciativas. In: ANDERI, Eliane Gonçalves Costa; TOSCHI, Mirza Seabra. Inclusão Digital e Social: conhecimento e cidadania. Goiás: Ueg, 2016. p. 29-48.
MACIEL, J. S. A formação do professor para as novas tecnologias na educação. 2004. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós- Graduação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2004.
MAIA, R. C. M. Redes cívicas e internet: efeitos democráticos do associativismo. Logos, v. 14, n. 2, p. 43-62, 2007.
MARIN, D. Vantagens e desvantagens apontadas por professores de matemática no uso de tecnologia de informação e comunicação no ensino superior. DiversaPrática, v. 1, n. 1, 2012.
MARTINI, C. M.; BUENO, J. L. P. O desafio das tecnologias de informação e comunicação na formação inicial dos professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 16, n. 2, 2014.
MELARA, A.; RAMPELOTTO, M.; LINASSI, P. S. da. A Formação de Surdos e as Tecnologias de Informação e Comunicação: Discutindo Potencialidades. In: Seminário Políticas Públicas e Ações Afirmativas, 1, 2015, Santa Catarina, Anais... 2015. p. 1 – 15.
MOURA, E.; BRANDÃO, E. O uso das tecnologias digitais na modificação da prática educativa escolar. Revista Científica Fazer, 2013.
NUNES, J. B. C. et al. Cultura digital: retrato do uso das tecnologias no Estado do Ceará. Fortaleza. EdUECE, 2014.
PONTES, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: Que desafios? Revista Ibero-Americana de Educación, n. 24, p. 63-90. 2000.
PRATA-LINHARES, M. M.; ARRUDA, R. D. Inovação e integração das tecnologias digitais na docência universitária: conceitos e relações. Reflexão e Ação, v. 25, n. 2, p. 250-268.
RODRIGUES, M. A. As tecnologias digitais na formação de professores: construção de conhecimentos e cultura digital como elementos de qualificação pedagógica. 2012. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Centro Interdisciplinar de novas tecnologias na educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
ROLANDO, L. G. R.; VASCONCELLOS, R.F.R.R; MORENO, E.L.; SALVADOR, D.R.; SALVADOR D. F.; LUZ, M.R.M.P. Integração entre Internet e Prática Docente de Química. Revista virtual de Química, v. 7, n. 3, 2015.
ROSA, A. B Aula diferenciada e seus efeitos na aprendizagem dos alunos : o que os professores de Biologia têm a dizer sobre isso?. 2012. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
SÁ, C. S. da S.; SANTOS, W. L. P. dos. Constituição de identidades em um curso de licenciatura em química. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, 2017.
SANTOS, A. P. A.; CARLI, B.; CANO, P. F. A Acessibilidade da Informação para Deficientes Visuais e Auditivos. Anagrama: Revista Científica Interdisciplinar da Graduação, v. 4, n. 4, 2011.
SEEGGER, V.; CANES, S. E.; GARCIA, C. A. Estratégias Tecnológicas na Prática Pedagógica. Monografias Ambientais, v. 8, n. 8, p. 1887-1899, 2012.
SILVA, C. T. A.; GARÍGLIO, J. Â. A formação continuada de professores para o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC): o caso do projeto Escolas em Rede, da Rede Estadual de Educação de Minas Gerais. Revista diálogo educacional, v. 10, n. 31, 2010.
SILVA, J. R. R. da. As tecnologias da informação e comunicação no ensino de Geografia : formação e prática docente. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
SILVERMAN, D. Interpretação de dados qualitativos: métodos para análise de entrevistas, textos e interações. Bookman Editora, 2009, 376p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.