Reading tales as teaching method for the Club Reader based on Historical-Critical Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27117Keywords:
Didactic resource, Historical-critical pedagogy, Club ReaderAbstract
This article deals with a proposal of pedagogical intervention in a state public school in Ceará, through the elaboration and execution of a reading club called Club Reader. The project is carried out with the support of the Interinstitutional Scholarship Initiative Program (Pibid) and was conceived by a group of teachers from the school in which the club is inserted. The text exposes the methodology of research in two phases: the first one, bibliographical, presents the theoretical reference used in the elaboration of the Club Reader project; the second describes how the action is performed. The Club Reader is framed as an action research for proposing an action that intervenes in the environment in which the research is carried out, as well as being performed by the members that make up this group. Pedagogically, the project is advocated circumscribed in Historical-Critical Pedagogy. The relevance of the Club Reader project is given in the opportunity to offer students the instrumentalization for access to quality literary works.
Downloads
References
BOWERS, Fredson. Introdução. In: NABOKOV, VLADIMIR. Lições de literatura. Tradução de Jorio Dauster. São Paulo: Três Estrelas, 2015, p. 9-22.
CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: CORTÁZAR, Julio. Obra crítica, v. 2. Tradução de Paulina Wacht e Ari Roitman. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999, p. 345-363.
GOTLIB, Nádia Battella. Teoria do conto. Série princípios, 2. São Paulo: Editora Ática, 2006.
LUKÁCS, György. Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social I. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARTINS, Lígia Márcia. Reflexões acerca da prática pedagógica. In: ZIENTARSKI, Clarice; PEREIRA, Karla Raphaella Costa;
FREIRE, Perla Almeida Rodrigues (Org.). Escola da Terra: conhecimentos formativos para a práxis docente do/no campo (quem organizou?) Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2016. p. 293-302.
MARX, Karla. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo: 2010.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 41. ed. Campinas: Autores Associados, 2009. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, 5).
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
THIOLLENT, Michael. Metodologia da pesquisa-ação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.