Reading tales as teaching method for the Club Reader based on Historical-Critical Pedagogy

Authors

  • Karla Raphaella Costa Pereira Universidade Estadual do Ceará
  • Maycon Maia Rodrigues Universidade Federal do Ceará
  • Frederico Jorge Ferreira Costa Universidade Estadual do Ceará.

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27117

Keywords:

Didactic resource, Historical-critical pedagogy, Club Reader

Abstract

This article deals with a proposal of pedagogical intervention in a state public school in Ceará, through the elaboration and execution of a reading club called Club Reader. The project is carried out with the support of  the Interinstitutional Scholarship Initiative Program (Pibid) and was conceived by a group of teachers from the school in which the club is inserted. The text exposes the methodology of research in two phases: the first one, bibliographical, presents the theoretical reference used in the elaboration of the Club Reader project; the second describes how the action is performed. The Club Reader is framed as an action research for proposing an action that intervenes in the environment in which the research is carried out, as well as being performed by the members that make up this group. Pedagogically, the project is advocated circumscribed in Historical-Critical Pedagogy. The relevance of the Club Reader project is given in the opportunity to offer students the instrumentalization for access to quality literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Raphaella Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE). Bolsista CAPES/BRASIL.

Maycon Maia Rodrigues, Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (PROF-FILO/UFC). Professor da Rede Estadual de Educação do Ceará (SEDUC/CE).

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará.

Doutor em Educação. Professor da Universidade Estadual do Ceará (FACEDI/UECE). Membro do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE).

References

BOWERS, Fredson. Introdução. In: NABOKOV, VLADIMIR. Lições de literatura. Tradução de Jorio Dauster. São Paulo: Três Estrelas, 2015, p. 9-22.

CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: CORTÁZAR, Julio. Obra crítica, v. 2. Tradução de Paulina Wacht e Ari Roitman. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999, p. 345-363.

GOTLIB, Nádia Battella. Teoria do conto. Série princípios, 2. São Paulo: Editora Ática, 2006.

LUKÁCS, György. Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social I. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.

MARTINS, Lígia Márcia. Reflexões acerca da prática pedagógica. In: ZIENTARSKI, Clarice; PEREIRA, Karla Raphaella Costa;

FREIRE, Perla Almeida Rodrigues (Org.). Escola da Terra: conhecimentos formativos para a práxis docente do/no campo (quem organizou?) Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2016. p. 293-302.

MARX, Karla. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo: 2010.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 41. ed. Campinas: Autores Associados, 2009. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, 5).

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

THIOLLENT, Michael. Metodologia da pesquisa-ação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2018-07-17

How to Cite

Pereira, K. R. C., Rodrigues, M. M., & Costa, F. J. F. (2018). Reading tales as teaching method for the Club Reader based on Historical-Critical Pedagogy. Educação Por Escrito, 9(1), 66–81. https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.27117

Issue

Section

Articles