Contributions to an internationalization of higher education from and to Latin America. The experience of UNILA and ELAM
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24849Keywords:
internationalization, Latin America, experiences, UNILA, ELAM.Abstract
The work aims to reflect on the internationalization of higher education from and for Latin America, by studying the experiences of Universidade Federal para a Integração Latino-Americana (UNILA), localized in Foz do Iguaçu, Brazil, and the Escola Latino-americana de Medicina (ELAM), localized in Havana, Cuba. Thus, we seek to discuss the issue of internationalization through the tension between two theoretical perspectives: one hegemonic and another under construction. It is an exploratory and descriptive study, developed from the analysis of documents and bibliographic production on internationalization, UNILA and ELAM. The text is organized into four parts. At first, we analyze different perspectives of the internationalization of higher education, identified by literature review of the research. Secondly, we characterize a perspective of internationalization, which we consider in construction, formulated to and from Latin America. In the third place, we present two international experiences, which fall in the latter emerging perspective. Finally, we expose some considerations and reflections on what worked throughout the text, and identify the main challenges to be faced by these two institutions regarding the promotion of internationalization to and from Latin America.
Downloads
References
CORAZZA, G. A Unila e a integração latino-americana. Boletim de Economia e Política Internacional, São Paulo, n. 3, p. 79-88, jun. 2010.
COUTINHO, C. S. Missão integracionista da Unila. In: SARTI, I. et al. (Org.). Por uma integração ampliada da América do Sul no século XXI. Rio de Janeiro: PerSe, 2013. v. 2, p. 879-894. Disponível em: http://www.fomerco.com.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=237. Acesso em: 11 abr. 2014.
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma ‘cultura educacional mundial comum’ ou localizando uma ‘agenda globalmente estruturada para a educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, 2004.
DIDOU AUPETIT, S.; ESCOBAR V. J. (Coord.) Internacionalización de la educación superior y las ciencias en América Latina: un Estado del arte. Mendoza, Argentina: Observatorio de Movilidades Académicas y Científicas del IESALC-UNESCO: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. 2014.
DIDRIKSSON, A. Contexto global y regional de la educación superior en América Latina y el Caribe. In: IESALC. Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas: IESALC-UNESCO, 2008.
ESCOLA LATINOAMERICANA DE MEDICINA (ELAM). Cuba, 2015. Disponível em: http://instituciones.sld.cu/elam. Acesso em: out. 2015.
ESCOLA LATINOAMERICANA DE MEDICINA (ELAM). Catálogo institucional da Escuela Latino-Americana de Medicina. Havana, Cuba, 2011.
GACEL-ÁVILA, J. La internacionalización de las universidades mexicanas. Políticas y estratégias institucionales. Anuies, México, 2000.
IMEN P. La escuela pública sitiada. Crítica de la transformación educativa. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, 2005.
KNIGHT, J. Internationalization: elements and checkpoints. Otawa: Oficina de Canadá para la Cooperación Internacional, 1994. (Monografía investigativa, n. 7).
LAUS, S.; MOROSINI, M. Internacionalización de la educación superior em Brasil. In: WIT, H. et al. (Ed.). Educación superior en América Latina. La dimensión Internacional. Bogotá: Banco Mundial: Mayol Ediciones, 2005.
LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Campinas, v. 14, n. 3, p. 583-690, 2009.
LÓPEZ SEGRERA, F. Educación superior: reforma y prospectiva. ¿Internacionalización o transnacionalización? In: LEAL, M. A. N.; RODRÍGUEZ, I. S. Transformación mundial de la educación superior. México, Universidad Iberoamericana de Puebla, 2007. p. 13-60.
MARTÍ, J. Boletín. El Ayuntamiento. Revista Universal. México, 4 de setembro de 1875. In: CENTRO DE ESTUDOS MARTIANOS (CEM). Obras Completas. 3. ed. Havana: Centro de Estudos Martianos, 2010. t. 2, p. 172-174.
MARTÍ, J. Pátria. In: BATLE, Jorge Sergio (Org.). José Martí: aforismos. Havana: Centro de Estudos Martianos (CEM), 2013. p. 292.
MARTINS, D. V. A história da educação superior na América Latina e o desafio integracionista da Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA). 2011. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu, 2011.
MATRÍCULA de la Escuela Latinoamericana de Medicina en Cuba llega a los 10 000 estudiantes. Cubadebate, Sitio Web de la Universidad de las Ciências Informáticas – UCI, La Habana, Cuba, 16 mar. 2010. Disponível em: http://www.cubadebate.cu/noticias/2010/03/16/matricula-de-la-escuela-latinoamericana-de-medicina-en-cuba-llega-a-los-10-000-estudiantes/#.Vpj-hyCrTeS. Acesso em: 10 ago. 2015.
MORA-OSEJO L.; FALS BORDA, O. A superação do eurocentrismo. Enriquecimiento do saber sistémico e endógeno sobre o nosso contexto tropical. In: SANTOS, B. S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: “um discurso sobre as ciências” revisitado. São Paulo: Cortez, 2006.
MOROSINI, M. C. Internacionalização na produção de conhecimento em IES Brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93-112, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010246982011000100005&script=sci_arttext. Acesso em: 13 abr. 013.
RICOBOM, G. UNILA: a contribuição do ensino para a integração da América Latina. Revista do Centro de Educação e Letras, Foz do Iguaçu, v. 12, n. 1, p. 67-78, 2010.
RINESI, E. (Coord.). Ahora es cuando: internacionalización e integración regional universitaria en América Latina. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2013.
ROJAS MIX, M. Siete preguntas sobre la Universidad Latinoamericana del siglo XXI. In: PUGLIESE, J. C. (Ed.) Educación superior: bien público o bien de mercado. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Secretaría de Políticas Universitarias, 2005.
RUDZKI, R. The strategic management of internationalization-towards a model of theory and practice. 1998. Doctoral thesis – School of Education, University of Newcastle upon Tyne, Newcastle, 1998.
SANTOS, B. S. Epistemologías del Sur. México: Siglo XXI Editores, 2009.
SANTOS, B. S. Os processos da globalização. In: SANTOS, B. S. (Org.). Globalização: fatalidade ou utopia? 2. ed. Porto: Afrontamento, 2002.
SCHLOGEL, D. A. O projeto da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Revista Congreso Universidad, [S.l.], v. 2, n. 3, p.1-7, 2013.
SILVA, M. A. Política educacional do Banco Mundial entre 1970 e 1996. In: SILVA, M. A. Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Campinas: Autores Associados; São Paulo: Fapesp, 2002.
TABORGA, A. M. et al. La Internacionalización de la universidad en Argentina a principios del siglo XXI: desde una “orientación exógena” hacia una “orientación endógena. In: MARTÍNEZ, M. E.; PIÑERO, F. J.; DELGADO, S. A. El papel de la universidad en el desarrollo. Puebla: Universidad Autónoma de Puebla; Bueno Aires: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, 2013.
TANGELSON, G. Desde el sur: miradas sobre la internacionalización. Lanús, Buenos Aires: Ediciones de la UNLa – Universidad Nacional de Lanús, 2014.
TEICHLER, U. Internationalisation as a challenge for higher education in Europe. Tertiary Education and Management, v. 5, n. 1, p. 5-22, 1999.
TEODORO, A. Globalização e educação: políticas educacionais e novos modos de governação. São Paulo: Cortez, 2003.
TRINDADE, H. UNILA: Universidade para a integração latino-americana. Revista Educación Superior y Sociedad/Nueva Época, v. 14, n. 1, p. 147-153, 2009.
UNIVERSIDAD DE CIENCIAS MÉDICAS DE LA HABANA Síntesis del plan de estúdios de la carrera de medicina. Habana: Cuba, [2015?]. Disponível em http://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/sintesis-del-plan-de-estudio-dela-carrera-de-medicina. Acesso em: ago. 2015.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA (UNILA). Foz de Iguaçu, 2014. Disponível em: http://www.unila.edu.br. Acesso em: 10 ago. 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA (UNILA). Foz de Iguaçu, 2016. Disponível em: http://www.unila.edu.br. Acesso em: jun. 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA (UNILA). Comissão Própria de Avaliação (CPA). Relatório de autoavaliação institucional 2014. Foz do Iguaçu, 2015.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA (UNILA). Estatuto. Foz do Iguaçu, 2012.
WIT, H. Strategies or internationalization of higher education: a comparative study of Australian, Canada, Europe and United States. Ámsterdam: Asociación Europea para la Educación Internacional, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.