National Agreement for Literacy at the Right Age and teacher training: What do the scientific productions unveil?
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.23455Keywords:
National Agreement for Literacy at the Right Age, public policies, teacher training.Abstract
This work aims to identify and to analyze the main boundaries of the National Agreement for Literacy at the Right Age (PNAIC) concerning the achievement of teacher education policy in Brazil. Our methodology consists on an exploratory desk review of relevant educational legislation and data collected from state-of-the-art scientific publications in national and regional level, especially from the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) and from the National Association of Graduate Studies and Research in Education of the Southern Region (ANPEd South). The systematization and analysis of what was produced under PNAIC policy are paramount. This study allows us to think over the main limitations presented by this program regarding training and performance of education professionals, given that continuing education is an important condition for lifelong learning. The reviewed scientific articles point out that PNAIC policy is improving school education and literacy, as it offers the teachers the opportunity to read, study, discuss with their peers, keep themselves informed and updated in an environment of collective and shared planning. The limitations revealed by the analyzed articles were: teachers’ struggle for understanding literacy concepts; lack of adherence to proposals for continuing education; trainers unpreparedness; more attention of related parties on discussing and idealizing processes of continuing education of teachers.
Downloads
References
ANPEd. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Disponível em: http://www.anped.org.br/anped/sobre-aanped/historia. Acesso em: 20 dez. 2015.
AXER, Bonnie; ROSÁRIO, Roberta. PNAIC e suas traduções – Desafios e negociações envolvendo os processos culturais do currículo. In: Reunião Nacional da ANPEd, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT12-4039.pdf. Acesso em: dez. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretarias da Educação Básica. Programas e ações. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretariade-educacao-basica/programas-e-acoes. Acesso em: 03 jan. 2016.
______. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Acesso dos dados das Universidades participantes da Formação. Brasília, DF, 2014c. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Contatos%20nas%20Universidades%20-%20formao%20atualizada%20junho%202014.pdf. Acesso em: 22 jan. 2015.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: formação do professor alfabetizador. Caderno de apresentação. Brasília, DF: MEC/SEB, 2012. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Formacao/Apresentacao%20MIOLO.pdf. Acesso em: 03 nov. 2015.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica – DEB. Relatório de Gestão PARFOR. Brasília, 2013. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/1892014-relatorio-PARFOR.pdf. Acesso em: 22 dez. 2015.
______. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação. Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/parfor. Acesso em: 22 dez. 2015.
______. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Fóruns Estaduais Permanentes de Apoio à Formação Docente. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-a-distancia/parfor-a-distancia/foruns-estaduais-permanentes-de-apoio-a-formacaodocente. Acesso em: 02 jan. 2015.
FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves; MACHADO, Rosiani Teresinha Soares. Alfabetização e Letramento: Algumas Concepções sob o Olhar de Orientadoras de Estudo do PNAIC. In: ANPEd Sul, 10., 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: X ANPEd 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1669-0.pdf. Acesso em: 03 jan. 2016.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. (Apostila).
HERMES, Rosméri; RICHTER, Sandra Regina Simonis. O Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e o tempo das infâncias na escola pública contemporânea. In: ANPEd SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: X ANPEd Sul, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1247-0.pdf. Acesso em: 03 jan. 2016.
HOBOLD, Márcia de Souza; SILVA, Valdicléa Machado da. Percepções de docentes sobre as ações de formação continuada, promovidas pela rede municipal de ensino. ANPEd Sul, 10., Florianópolis. Anais... Florianópolis: X ANPEd Sul, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/174-0.pdf. Acesso em: 03 jan. 2016.
NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Educa: Lisboa, 2009. Plataforma Freire. Plano nacional de formação de professores da educação básica. Disponível em: http://freire.capes.gov.br/. Acesso em: 22 dez. 2015.
______, Antônio. Formação de professores. In: Vidas de professores. Portugal: Porto, 1992. p. 13-30.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas de formação e desenvolvimento profissional docente: da intenção às práticas. Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, 16., 2012, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp/Junqueira & Marin Editores, 2012. Livro 2. p. 000034.
ROMANOWSKI. Joana Paulin; ENS. Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, 2006. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view&dd98=pb. Acesso em: 21 dez. 2015.
SANTOS, Sandra Mara Castro dos. Habilidades Metalinguísticas contempladas nos Cadernos de Formação do Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC. In: ANPEd SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: X ANPED Sul, 2014. Disponível
em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1128-0.pdf. Acesso: 05 jan. 2016.
SOUSA, Sandra Novais; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço; MELIM, Ana Paula Gaspar. Um cenário, duas técnicas: análise dos pressupostos teóricos dos programas Alfa e Beto e Pnaic. In: Reunião Nacional da ANPEd, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT10-3694.pdf. Acesso em: dez. 2015.
SOUZA, Elaine Eliane Peres de. A formação no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). In: ANPEd SUL, 10., 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: X ANPED Sul, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/95-0.pdf. Acesso em: 02 jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.