The art education at Colégio Pedro ii: resistance and change

Authors

  • Maria do Carmo Potsch de Carvalho e Silva Universidade Santa Úrsula
  • Laélia Portela Moreira Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.23160

Keywords:

Pedro II College, teaching art, art/education.

Abstract

The article presents a critical analysis of the trajectory of art education at Colegio Pedro II (CPII), from the teaching of drawing to the current subject Visual Arts. The research sought to relate trends in national and international policies and practices of the teaching of this discipline in CPII, in its various forms and stages. The study methodology included documents and interviews with teachers and former teachers. After consideration about the teaching of art, details the history of the discipline at CPII, from the content analysis of documentation and interviews. The results show that the different phases and names submitted by the teaching of art in this breed, reflected national policies, influenced by international trends, as well as their teachers proposed programs, policies and influence the formulation of contents this discipline through its political and pedagogical action.

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Author Biographies

Maria do Carmo Potsch de Carvalho e Silva, Universidade Santa Úrsula

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá, PPGE/UNESA.  Graduada em Educação Artística pelo Instituto Metodista Bennett e em Psicologia pela Universidade Santa Úrsula, no Rio de Janeiro.  Professora de Artes Visuais do Colégio Pedro II, Unidade Humaitá, Rio de Janeiro. 

Laélia Portela Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação pelo IESAE/FGV, Rio de Janeiro. Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA), no Rio de Janeiro. Linha de Pesquisa: Políticas, Gestão e Formação de Educadores (PGFE).

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Published

2016-05-20

How to Cite

de Carvalho e Silva, M. do C. P., & Moreira, L. P. (2016). The art education at Colégio Pedro ii: resistance and change. Educação Por Escrito, 7(1), 88–105. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.1.23160

Issue

Section

Articles