The youth and adult education as analyzer of practice education in the expansion of school education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.21552Keywords:
Adult and young education, Compulsory, Guarantees to school education, Argentine, Brazil.Abstract
This article presents a reflection of the role of Adult Education in the current context of expanding compulsory education. For this we start with an introductory analysis of this context in Latin America, them we work with focus in two countries: Argentina and Brazil. We propose think the Adult Educations as analyzer, that is, we take the potential of the educational practices whith young and adult people and the particular and propose thinking educational activities with this public without assimilating and reduce it to school education.
Downloads
References
ARGENTINA. Lei n. 1420, de 14 de julho de 1884. Estabelece as bases da Educação Popular. El Monitor de la Educación Común. Buenos Aires, Publicación oficial del Consejo Nacional de Educación, 1885. Año V, número 86 (agosto).
__________. Lei n. 26.206, de 14 de dezembro de 2006. Estabelece as bases da Educação Nacional. Buenos Aires: Ministério de Educação Nacional, 2010.
__________. Conselho Federal de Educação. Resolução n. 118, de setiembre de 2010. Estabelece um marco conceitual básico nacional e as Diretrizes Curriculares Nacionais para a EJA.
BITTAR, Marisa; BITTAR, Mariluce. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Education Acta Scientiarum, Maringá, v. 34, n. 2, p. 157-168, July-Dec., 2012.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção I, p. 27834-27841.
______. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CEB 11/2000, de 10 de maio do 2000. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a EJA.
CEPAL. Panorama Social de América Latina 2014. Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL, 2014.
CORRÊA, Guilherme. O que é a escola. In: PEY, Maria Oly. Esboço para uma história da escola no Brasil. Rio de Janeiro: Achiamé, p. 88-112, 2000.
DE LA FARE, Mónica; VILLELA, Marcos Pereira (2011). Educación de Jóvenes y Adultos: políticas educativas nacionales y experiencias de Educación Popular en Argentina y Brasil en los años 60 e inicios de los 70. Revista Interamericana de Educación de Adultos. CREFAL, Pátzcuaro/México., n.1, p. 70-82, ene./jun. 2011.
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Clara. Escolarização de Jovens e Adultos no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 108-130. Disponível em:
http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/rbde14/rbde14_08_sergio_haddad_e_maria_clara_di_pierro.pdf Acesso em 19 jan. 2015.
DI PIERRO, Clara. Educação de Jovens e Adultos na América Latina e Caribe: Trajetória recente. Cadernos de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 38, n. 134, p. 367-391, maio/ago. 2008.
IRELAND, Timothy; SPEZIA, Carlos (Orgs.). Educação de Adultos em retrospectiva: 60 anos de CONFINTEA. UNESCO/MEC: Brasília, 2014.
PINEAU, Pablo ¿Qué es lo popular de la Educación Popular? Una aproximación histórica. In: ELIZALDE; AMPUDIA, Marina. Movimientos Sociales y Educación; Teoria e historia de la Educación Popular em Argentina y em América Latina. Buenos Aires: Buenoslibros, 2008.
ROSSI, André; PASSOS, Eduardo. Análise Institucional: Revisão conceitual e nunaces da pesquisa-intervenção no Brasil. Revista EPOS, Rio de Janeiro – RJ, v.5, n. 1, p. 156-81, jan-jun. 2014.
SOARES, Leôncio. Educação de Jovens e Adultos; Diretrizes Curriculares Nacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
SCHOO, Susana. Redefiniciones normativas y desafíos de la educación secundaria en Argentina. Acuerdos federales en un sistema descentralizado. Serie: La Educación en Debate, n. 10. Buenos Aires: DINIECE. Ministerio de Educación de la Nación. 2013. Disponible en línea: http://diniece.me.gov.ar Acesso em 19 jan. 2015.
UNESCO. Marco de Ação de Belém. VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (COFINTEA). UNESCO; MEC: Brasília, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.