E-book on Educational Technology Education: an investigation into the use of Apps in the written production
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.20887Keywords:
E-book. Written production. Applications. Gadgets. Tablets.Abstract
This article analyzes and discusses the potential use of application (Apps) available for tablets that have led to cognitive and technological development from a digital writing project with children of basic education. The study is of qualitative nature, exploratory and it is classified as a case’s study. It was used as a tool for data collection observation and semi-structured questionnaire. It was found that the Apps are selected through a rigorous evaluation, and it is believed that these technological teaching resources can be an alternative to produce illustrations and texts involving topics in educational projects that require children skills related to creativity, capacity to take appropriate decisions, collaboration, communication and critical thinking. In this context, part of the findings contained in the daily feedback are analized, after application of the teaching sequence developed by Educational Technology sector (TE), responsible for planning, organizing, implementing and monitoring the pedagogical projects involving field between technology and education.
Downloads
References
ARETIO, Lorenzo García. Sociedad del conocimiento y educación. Madrid: Editorial Aranzadi, 2012.
ABAR, Celina; BARBOSA, Lisbete Madsen. WebQuest: um desafio para o professor! Uma solução inteligente para o uso da
internet. São Paulo: Avercamp, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental Referencial curricular nacional para a
educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf>. Acesso em:
set. 2014.
CANDAU, Vera Maria F. A didática em questão. São Paulo: Vozes, 2014.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra
Regina. Porto Alegre: Artmed, 2006.
DODGE, Bernie. WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, v. 1, n. 2, p. 10-13, 1995.
DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal et al. Livro eletrônico: o que dizem os bibliotecários da Universidade Federal de Minas Gerais.
In: Anais do Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação-FEBAB. 2013. p. 2218-2233.
FELDER, Richard M.; SILVERMAN, Linda K. Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education,
v. 78, n. 7, p. 674-681, 1988.
FILATRO, Andrea. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
FRANCO, L. R. H. R.; BRAGA, Dilma Bustamante; RODRIGUES, Alessandra. EaD virtual: entre teoria e prática. Itajubá: UNIFEIEd.
Premier, 2011.
LÉVY, Pierre. A ideografia dinâmica. Rumo a uma imaginação artificial? São Paulo: Edições Loyola, 1991.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
SMOLE, K. S. A matemática na educação infantil: a teoria as inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artes Médicas,
PALFREY, John Gorham; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre:
Artmed, 2011.
SANTOS, Maria José dos; MALUF, Maria Regina. Consciência fonológica e
linguagem escrita: efeitos de um programa de intervenção.
Educar em Revista, n. 38, p. 57-71, 2010.
SILVA, Elizangela Aparecida; OLIVEIRA, Fernanda Rodrigues; et al. Fazendo arte para aprender: A importância das artes visuais no
ato educativo. Pedagogia em Ação, v. 2, n. 2, p. 95-104, 2013. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/
article/viewFile/4850/5029>. Acesso em: jan. 2015.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002.
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008
SOARES, Maria Lúcia de Amorim; NOGUEIRA, Eliete Jussara; PETARNELLA, Leandro. Juventude, gadgets e educação: reflexões
contemporâneas. Revista Série-Estudos, n. 38, p. p. 47-57, 2014.
VALLETTA, D. Gui@ de Aplicativos para Educação Básica: uma investigação associada ao uso de tablets. In: Encontro Nacional
de Did ática e Prática de Ensino da ENDIPE, XVII., 2014, Fortaleza/CE. Anais ... Fortaleza: ENDIPE, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.