Graduates of Higher Education Institutions of private education Matthew, ES: skills needed for the labor market
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.18186Keywords:
Academic Training. Qualification. Labor Market.Abstract
The XXI Century, strongly marked by social, economic and technological change requires changes in the profile of workers in relation to the qualification of its workforce. In this sense, the purpose of this study is to investigate what egress think the young 2013 Private Education Institutions of Matthew about his preparation for the labor market, and investigate what this market demands in terms of professional qualification. Taking into account this context, the question to be discussed is how this young man feels prepared for the job market and what the market demands in terms of professional qualification. The objective is to check for alignment between the skills of graduates with the defendants by the local labor market. The research, carried out through two parallel studies, the first by the academic audience and the second with the corporate audience, identifies weaknesses that exist both within the formal training as the lack of qualification of the labor force on the market.
Downloads
References
ABNT. Parte I – Diretrizes para Apresentação de Dissertações e Teses da US. [Documento eletrônico}. 2. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.131 de 24 de novembro de 1995. Altera dispositivos da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/l9131_95.htm>. Acesso em: 20 out. 2013.
BRASIL Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dezembro de 1996. Seção I. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm#art92>. Acesso em: 08 set. 2013.
BRESSER, Pereira, Luiz Carlos. Crise econômica e reforma do Estado no Brasil: para uma nova interpretação da América Latina. São Paulo, 1996.
CAVALCANTE, Luiz Ricardo. O desafio de ampliar a produtividade. Revista IPEA – Desafio do Desenvolvimento, ano 10, n. 78, 2013. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=2973:catid=28&Itemid=23>. Acesso em: 20 jan. 2013.
CARVALHO, Pedro Carlos de. Empregabilidade – a competência necessária para o sucesso no novo milênio. Campinas: Alínea, 2006.
CATHO ONLINE. [Pesquisa] A contratação, demissão e a carreira dos executivos brasileiros. Ed. 2011. Disponível em: <http://img.catho.com.br/site/pesquisas/pdf/pesquisa-dos-executivos-2011.pdf>. Acesso em: 25 jul. 2012.
CENSO. Censo da Educação Superior: primeiros resultados. 2012.
CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Campus, 2004.
CHIAVENATO, Idalberto. Talento e empregabilidade. 2004. Disponível em: <http://www2.delta-search.com/?q=CHIAVENATO+%2B+TALENTO+E+EMPREGABILIDADE&babsrc=NT_ss&s=web&rlz=0&as=0&ac=0>. Acesso em: 15 set. 2013.
DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de
Educação, Belo Horizonte, n. 18, p. 35-40, 2001a.
DRUCKER, Peter Ferdinand. O melhor de Peter F. Drucker. Tradução de Arlete Simille Marques. São Paulo: Nobel, 2001.
FONSECA, Renato. O desafio da qualificação da mão de obra. Informativo Empresas Randon, Fenatran/Caxias do Sul, n. 113, bloco Empregabilidade, p. 8, dez. 2011.
FLECK, Carolina Frido. A tríade ensino-pesquisa-extensão e os vetores para o desenvolvimento regional (Ensaio). In: Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 7, n. 3, p. 270-298, set.-dez. 2011.
GALLEGUILLOS, Tatiana Gabriela Bressea; CATANI, Afrânio Mendes. Avaliação da Educação Superior no Brasil. In: Revista Educação e Pesquisa Scielo, Universidade Nove de Julho, SP,. v. 37, n..4, São Paulo, dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000400011>. Acesso em: 19 out. 2013.
GOMES, Cândido. Educação para o trabalho. Palestra apresentada na Universidade Católica de Brasília, PUC-DF. Brasilia, 15 de agosto de 2013.
GOMES, Carlos Antonio. Uma crise do capital humano na economia brasileira. In: Revista PG&C – Perspectiva em Gestão do Conhecimento, João Pessoa, v. 3, n. 1, p. 192-209, jan.-jun. 2011. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/13825/9330>. Acesso em: 19 out. 2013.
INSTITUTO Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” – INEP. Thesaurus Brasileiro da Educação. 2009. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pesquisa-thesaurus>. Acesso em: 25 out. 2013.
MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MEC/INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira”. Portaria INEP nº 63, de 3 de junho de 2004. Designa membros da Comissão Assessora da Área de Enfermagem. Diário Oficial da União, n. 108, seção 2, p. 13, 7 jun. 2004a.
MERCADANTE, Aloízio. Entrevista dada ao INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira”, Assessoria de Comunicação Social em 19 set. 2013. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/visualizar/-/asset_publisher/6AhJ/content/brasil-teve-mais-de-7-milhoes-de-matriculas-no-ano-passado redirect=http%3a%2f%2fportal.inep.gov.br%2f>. Acesso em: 22 set. 2013.
PESSANHA, João Batista. Qualificação profissional. In: Revista Vértices, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Disponível em: <http://link.periodicos.capes.gov.br/sfxlcl41?ctx_ver=Z39.88->. Acesso em: 26 out. 2013.
RELATÓRIO de Desenvolvimento Humano 2013 – RDH. Índice de Desenvolvimento Humano. Disponível em: <http://hdr.undp.org/en/media/HDR2013%20Report%20Portuguese.pdf>. Acesso em: 25 out. 2013.
RIBEIRO, Darcy. Projeto Darcy Ribeiro. Apresentado ao Ministério da Educação com propostas para transformar a LDB nacional. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/senado/grandesMomentos/darcy.shtm>. Acesso em: 19 out. 2013.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 30. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.
SAVIANI, Demerval. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Texto elaborado no âmbito do projeto de pesquisa “O espaço acadêmico da pedagogia no Brasil”, financiado pelo CNPq. Campinas, 2005. Disponível em: <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/artigos_pdf/Dermeval_Saviani_artigo.pdf>. Acesso em: 08 set. 2013.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.