A reflective study of the curriculum in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16882Keywords:
Reflection. Curriculum. Early Childhood Education.Abstract
The lines composing this article reveal the trajectory, different conceptions of the curriculum from kindergarten followed by a discussion about the teaching and practice of important revelations about the Apprentice
this teaching modality. The retrospect of Early Childhood Education in Brazil served to reveal how he came to those who came and gave as its evolutionary process. The topic that brought the various conceptions of the curriculum served
to clarify the concept and how this instrument has given meaning to the act of educating. The last topic that deals with the teaching practice and potential of the student is bringing reflections on the learning capacity , what should be taught, how and at what pace , so with too, were exposed some alternative teaching work to be designed a curriculum
as a tool for ensuring proper learning. This study sought to emphasize the Curriculum of Early Childhood Education as a guiding object of teaching practices. Completed research, it is concluded that the curriculum is an indispensable tool that needs to be in constant adaptation to be guaranteed the full development of the child. This study was under – built theoretical bases from a qualitative study of an exploratory nature.
Downloads
References
Referências
AUGUSTO, Silvana de Oliveira. A experiência de aprender na Educação Infantil. In: Novas Diretrizes para a Educação Infantil. Salto para o futuro, Ano XXIII – Boletim 9 – Junho 2013.
BIN, Ana, Clara. Concepções de conhecimento e Currículo em W. Kilpatrick e implicações do Método de projetos. 2012. 120 p. (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069/90 de 13 de junho de 1990
BRASIL. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Documento Introdutório. Brasília: MEC/SEF, 1998. v. 1
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 18 dez. 2009. Seção 1, p. 18.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCA¬ÇÃO. Resolução CNE/CEN nº05/09. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI).
CHAVES, Greice, Mara, Moreira. Ação pedagógica na creche. Porto Alegre, n. 43, p. 99-105, jan/jun. 2008. Disponível em: http://www1.fapa.com.br/cienciaseletras/pdf/revista43/artigo7. Acesso em: 26 de outubro de 2013.
CHAVES, G. M. M. Ação pedagógica na creche, Porto Alegre, n. 43, p. 99-105, jan.-jun. 2008. Disponível em: http://www1.fapa.com.br/cienciaseletras/pdf/revista43/artigo7. Acesso em: 26 out. 2013.
KUHLMANN JR, M. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, A. L. G.; PALHARES, M. S. Educação infantil pós LDB: rumos e desafios. São Paulo: Autores Associados, 1999. p. 51-56.
KUHLMANN JR, M. Educando a infância brasileira. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G.; (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 469-496.
KRAMER, Sonia. Pesquisando infância e educação: um encontro com Walter Benjamin. In: KRAMER, Sonia;
LEITE, M. I. (Org.). Infância: Fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus, 1996. p. 13-38.
KRAMER, Sonia (Org.). Formação de profissionais de educação infantil no Estado do Rio de Janeiro. Relatório de Pesquisa. Rio de Janeiro: Ravil, 2001.
MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
NASCIMENTO, A. M. Currículo e práticas pedagógicas na educação infantil. Revista Criança do Professor de Educação Infantil, Brasília, n. 43, p. 14-17, ago. 2007.
NIGITO, G. Tempos institucionais, tempos de crescimento: a gestão do cotidiano dos pequenos, dos médios, dos grandes na creche. In: BONDIOLI, Anna (Org.). O tempo no cotidiano infantil, perspectivas de pesquisa e estudos de casos. São Paulo: Cortez, 2004. p. 43-103
OLIVEIRA, Z. M. R. Jogo de papéis: um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo: Cortez, 2011. Vol. 1. 156 p.
OLIVEIRA, Z. M. R. O currículo na Educação Infantil: o que propõem as novas diretrizes Nacionais? In: BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=15860&Itemid=1096. Acesso em: 06 maio 2014.
PASCHOAL, J. D.; MACHADO, M. C. G. A história da Educação Infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional, Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 33, p. 78-95, mar. 2009.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. de S.; OLIVEIRA, Z. de M. R. de. Olhando a criança e seus outros: uma trajetória de pesquisa em educação infantil. Revista de Psicologia, São Paulo: USP, v. 20, n. 3, p. 437-464, jul.-set. 2009.
SIEBERT, R. O adulto frente à criança: ao mesmo tempo igual e diferente. In: BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos – uma abordagem reflexiva. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 77-87.
SILVA, D. D. A prática docente reflexiva: o currículo na educação infantil. Rio de Janeiro: Três Rios, 2011. Disponível em: http://www.redentor.inf.br/arquivos/pos/publicacoes/31052012DANIELE_DUTRA_SILVA.pdf. Acesso em: 10 mar. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.