Promote competencies in an educational context: study of three intervention proposals
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16596Keywords:
Competencies. Educational context. Intervention programs.Abstract
This study reflects about competencies promotion in educational context, presenting three proposals for psychoeducational intervention, Going for the Goal (GOAL) Program (DANISH, MEYER, MASH,
HOWARD, CURL, OWENS, & KENDALL, 1992), Social Competencies Promotion Program (MATOS, SILVA, ALÃO, ALVES, SAMPAIO, & CARVALHO, 1997) and Instructional Program for Education and Emotional Release – PIELE (HERNÁNDEZ, & HERNÁNDEZ, 2001). These three programs aim personal and social development of the participants (children and youth) and make use of small parts/stories, the body language and drama to the teaching / learning of transversal competencies. Taking a contextualized and active interventional methodology, they defend the teacher as a facilitator of learning that focuses its attention on the learners. Having been implemented in educational settings in U.S. and Europe, assessment data show its effectiveness in the development of pro-social values, well-being, social behaviors and self-worth. These evidences induce us to believe that these programs are good intervention proposals to competencies promotion in educational context.
Downloads
References
ALBERTO, Isabel. Avaliação da perturbação pós-stress traumático (PTSD) e suas consequências psicológicas em crianças e adolescentes vítimas de mau trato. 1999.
Tese (Doutoramento em Psicologia – Avaliação Psicológica) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2011.
ALMEIDA, Leandro; MORAIS, Fátima. Programa Promoção Cognitiva. Braga: Psiquilibros Edições, 2004.
ARÁNDIGA, Antonio; TORTOSA; Consol. Programa de refuerzo de las habilidades sociales III. Madrid: EOS Gabinete de Orientación, 2003.
BRUNELLE, Jaime; DANISH, Steven; FORNERIS, Tanya. The impact of a sport-based life skill program on adolescent prosocial values. Applied Development Sciences, v. 11, n. 1, p. 43-55, 2007.
CRUZ, José; DIAS, Cláudia; GOMES, Rui; CARDOSO, Mariana; GOMES, Daniela; OLIVEIRA, Helena; PEREIRA, Manuel; ALVES, André. Lutar por objectivos: manual do formador. Braga: Universidade do Minho, 1998a.
CRUZ, José; DIAS, Cláudia; GOMES, Rui; CARDOSO, Mariana; GOMES, Daniela; OLIVEIRA, Helena; PEREIRA, Manuel; ALVES, André. Lutar por objectivos: manual do estudante. Braga: Universidade do Minho, 1998b.
CRUZ, Maria; MAZAIRA, Maria. DAS – Programa de Desenvolvimento Sócio-afectivo. Vila Nova de Gaia: Edipsico, 2001.
DANISH, Steven. Going for the goal: a life skills program for adolescents. In: ALBEE, G.; GULLOTTA, T. (Ed.). Primary prevention works. London: Sage Publications, Inc., 1997. Vol. 6. p. 291-312.
DANISH, Steven. Interventions for enhancing adolescents’ life skills. The Human Psychologist, v. 24, p. 365-381, 1996.
DANISH, Steven; MASH, Mark; HOWARD, Catherine; CURL, Sherman; MEYER, Aleta; OWENS, Susanna; KENDALL, Kristine. Going for the goal leader manual. Virginia: Virginia Commonwealth University, Department of Psychology, 1992a.
DANISH, Steven; MASH, Mark; HOWARD, Catherine; CURL, Sherman; MEYER, Aleta; OWENS, Susanna; KENDALL, Kristine. Going for the goal student activity manual. Virginia: Virginia Commonwealth University, Department of Psychology, 1992b.
DANISH, Steven; NELLEN, Valerie; OWENS, Susanna. Teaching life skills through sport: Community – based programs for adolescents. In: Van RAALTE, J. L; BREWER, B. W. (Ed.). Exploring Sport and Exercise Psychology. Washington DC: American Psychological Association, 1996. p. 205-224.
DANISH, Steven; NELLEN, Valerie. New roles for sport psychologists: teaching life skills through sport to at-risk youth. Quest, v. 49, p. 100-113, 1997.
DIAS, Cláudia; CRUZ, José; DANISH, Steven. O desporto como contexto para a aprendizagem e ensino de competências de vida: programas de intervenção para crianças e adolescentes. Análise Psicológica, v. XIX, n. 1, p. 157-170, 2001.
DIAS, Isabel. Promoção de competências em educação. Leiria: INDEA-Instituto de Investigação, Desenvolvimento e Estudos Avançados e Instituto Politécnico de Leiria, 2009.
DIAS, Isabel. Programa GOAL: lutar pelos objectivos na adolescência. In: Experiências e intervenções em psicologia da saúde. Algarve: Edições Centro Universitário de Investigação em Psicologia, fev. 2009. p. 1244-1250.
DIAS, Isabel. Promoção de competências pessoais e sociais – o exemplo do Programa GOAL. In: Actas do VII COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES (III COLÓQUI LUSO-BRASIEIRO), 2006. Braga: Centro de Investigação em Educação (CIEd)/Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2006. p. 936-948.
DIAS, Isabel. Programa Going for the goal/“Lutar pelos objectivos” – um programa de competências de vida aplicado a crianças do 4º ano de escolaridade. Tese (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, 2003.
DIAS, Isabel; CRUZ, José. Programa Goal: Going for the goal/Lutar por objectivos: um programa de competências de vida no ensino básico. In: Actas da CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA DO DESPORTO & EXERCÍCIO, 2007. Braga: Universidade do Minho, 2007. p. 125-133.
HERNÁNDEZ, Pedro; HERNÁNDEZ, Maria Dolores. PIELE – Programa Instrutivo para a Educação e Libertação Emocional. Lisboa: CEGOC-TEA, 2001.
MATOS, Margarida. Comunicação, gestão de conflitos e saúde na escola. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana Edições, 2005.
MATOS, Margarida. Comunicação e gestão de conflitos na escola. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana Edições, 1998.
MATOS, Margarida (Coord.). Programa de promoção de competências sociais: manual de utilização. Lisboa: PPES-Ministério da Educação, 1997.
MATOS, Margarida. Perturbações do comportamento social. 1993. Tese (Doutoramento em Necessidades Especiais e Reabilitação) – Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993.
MATOS, Margarida; SIMÕES, Celeste; CARVALHOSA, Susana. Desenvolvimento de competências de vida na prevenção do desajustamento social. Faculdade de Motricidade Humana/Instituto de Reinserção Social-Ministério da Justiça, 2000.
MATOS, Margarida; TOMÉ, Gina (Org.). Aventura Social: promoção de competências e do capital social para o empreendedorismo com saúde na escola e na comunidade. Lisboa: Placebo, 2012.
MOREIRA, Paulo. Crescer a brincar. Coimbra: Quarteto, 2001.
NOGUEIRA, Sara. As relações recíprocas de amizade como factor de desenvolvimento sócio-cognitivo: a competência social em crianças do 4º ano de escolaridade. 2000. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2000.
PAMPLIEGA, Ana; PÉREZ, Manuel. Programa “Deusto 14-16”: desarollo de habilidades sociales. Bilbau: Mensajero, 1997.
SANCHO, Javier; SÁNCHEZ, José. Aprender con autoperguntas. Programa de entrenamiento para alunnos de secundaria. Madrid: CEPE, 2006.
VEIGA, Feliciano. Escala de autoconceito: adaptação portuguesa do Piers – Harris Children’s Self-Concept Scale. Psicologia, v. VII, n. 3, p. 275-284, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.