Other writings, interminables poems: life, research and education

Authors

  • Dinamara Garcia Feldens Universidade Tiradentes
  • Anthony Fábio Torres Santana Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • José Laerton Santos da Silva Universidade Tiradentes

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.17260

Keywords:

Education. Academic research. Philosophy.

Abstract

Words are liquid. They move, slip through, and hurts. When lungs fills with air its known there are the words to love or hate this vital movement. Words can blow and rip. It’s like they desolate and kidnap. Words can cover volcanos. By the side of the reverie. Words can dance, not a dancer. Words writes, not a writer. They are the pieces that wanders crossing the body of snakes. Pictorial cave figures that in the invisible midnight come to visit us. Like yellowish happenings. Kept dreams. Figures on the fog. Howls hideous, sad laughter, music from pain ... What is the real value of our productions? How much are we involved and willing to be commited with them? What is the real impact of our productions in the reality around us? How much committed are we, from university , to change reality that sometimes we criticize? Writing is always a poetic act. Written in an attempt to perpetuate what is not seen. To capture what happens to us. Sometimes we can do this for a moment. Sometimes it escapes us ... This essay proposes a reflection about the academic production, proposing to think about building a writting-life. Based on Gilles Deleuze concepts, which leads to an idea of writting and production, academic-scientific to think about possibilities of an education that can be a producer of new relations with life that lives in us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Tiradentes

Possui graduação em História pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (1996), Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (1999 CAPES _ Conceito 6) e Doutorado em Educação Básica pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos _ UNISINOS (2004 Capes - Conceito 6), com bolsa Cnpq na Universidade da Sorbonné - França na área da Educação em Antropologia do Corpo. Possui pós doutorado pela Universidade Complutense de Madrid, na área de filosofia da Educação, através de bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, CNPq . É pesquisadora do ITP e professora PPG I da Universidade Tiradentes no Programa de Pós Graduação em Educação nesta instituição e membro do Comitê Científico.Coordena o Mestrado em Educação do PPED e o DINTER em Educação (PUC/RS) na Universidade Tiradentes. È avaliadora da CAPES na área do ensino PAEP/DPB. Tem experiência na área de Educação, História, Filosofia e Pesquisa, com ênfase em formação de professores, estudos de Gênero e Etnia, História do Conhecimento e Filosofia da Diferença. Atua principalmente nos temas: epistemologia do conhecimento, fundamentos da educação, gênero,etnia,formação de professores, filosofias pós-modernas, contemporaneidade. Trabalha com os autores, Gilles Deleuze, Félix Guattari, Friedrich Nietzsche e Michel Foucault.

Anthony Fábio Torres Santana, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui licenciatura plena em História pela Universidade Tiradentes - UNIT (2008), especialização em Ensino de História: Novas Abordagens, pela Faculdade São Luís de França - FSLF (2010), mestrado em Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2011). É Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUC/RS, atua na condição de pesquisador no Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Subjetividades (GPECS/UNIT/CNPq), é sócio da Sociedade Brasileira Para o Progresso da Ciência - SBPC. Desenvolve pesquisas acerca dos seguintes temas: educação e formação de professores

José Laerton Santos da Silva, Universidade Tiradentes

Graduando em Psicologia (Habilitação: Formação de Psicólogo 2009.2 - 2014.1) na Universidade Tiradentes (SE). Participa do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC - CNPq) e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura e Subjetividade (GPECS), na referida instituição.

References

ANDRADE, Elenise Cristina Pires de; SPEGLICH, Érica. Imagens a fabular ambientes: desejos, perambulações, fugas, convites. Pesquisa em educação ambiental, UNESP, v. 6, n. 1, p. 123-137, 2011.

BAUDRILLARD, J. Cool Memories III – fragmentos: 1991-1995. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997. v. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti Édipo. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Editora Relógio D’água, 2004.

FELDENS, Dinamara G. Cartografias da ditadura e suas moralidades: os seres que aprendemos a ser. Maceió: EDUFAL, 2008.

MACEDO, João Paulo; DIMENSTEIN, Magda. Escrita acadêmica e escrita de si: experienciando desvios. Mental, Barbacena, UNIPAC, v. 07, n. 12, p. 153-166, jun. 2009.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Cem anos de Solidão. Rio de Janeiro: Record, 2000.

MOSÉ, Viviane. Nietzsche e a grande política da linguagem. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

NIETZSCHE, F. Wilhelm. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Published

2015-04-23

How to Cite

Feldens, D. G., Santana, A. F. T., & Santos da Silva, J. L. (2015). Other writings, interminables poems: life, research and education. Educação Por Escrito, 6(1), 26–38. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.17260

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)