Eye behavior during reading and understanding a question of logical reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38392

Keywords:

Eye behavior, Reading, Reading comprehension

Abstract

This paper presents the results of a research that aims to investigate eye behavior through the analysis of opacity maps, number and average duration of fixations and resolution time, in order to verify the reading, comprehension and resolution of a question of analysis of a diagram, comparing the scores of those who got it right with those who got it wrong. Eleven people of different ages and levels of study participated in this research: high school students, master’s students, doctoral students and PhD teachers in the areas of Teaching and Learning, Education and Mathematics. Data were collected at the Visual Processing Laboratory of the Federal Technological University of Paraná, with an eye tracker of 500 Hz, which allowed to follow the eye movements during reading, comprehension and resolution.

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Author Biographies

Francine Baranoski Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.

Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), em Ponta Grossa, PR, Brasil; graduada em Licenciatura em Letras Português Espanhol pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), em Ponta Grossa, PR, Brasil. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura pelo ESAP, em Ponta Grossa, PR, Brasil; doutoranda em Educação pela UEPG; bolsista CAPES; professora tutora do Curso de Letras da UAB/UEPG, em Ponta Grossa, PR, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa “Linguagem, Ensino e Cognição”, vinculado ao Programa de Mestrado de Ensino de Ciência e Tecnologia, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus de Ponta Grossa, PR, Brasil; e do Grupo de Pesquisa: “Políticas Educacionais e Formação de Professores”, da UEPG.

Ângela Inês Klein, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil.

Doutora e mestre em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil, com estágio de doutoramento no Programme for Experimental and Clinical Ling pela Universidade de Potsdam, da Alemanha. Graduada em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, RS, Brasil; pesquisadora e professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), em Pelotas, RS, Brasil, tendo fundado o Laboratório de Processamento Visual durante o tempo em que atuou na Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Ana Lúcia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil

Doutora e mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), em Londrina, PR, Brasil; graduada em Ciências/Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP); professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), em Ponta Grossa, PR, Brasil, e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências e Educação Matemática na UEPG. É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior-BASis-INEP/MEC e bolsista de produtividade da Fundação Araucária-Paraná.

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Published

2021-06-10

How to Cite

Pereira, F. B., Klein, Ângela I., & Pereira, A. L. (2021). Eye behavior during reading and understanding a question of logical reasoning. Letrônica, 14(2), e38392. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38392