Experiências pedagógicas em mini-histórias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.41117

Keywords:

mini-stories, child education, pedagogical experiences

Abstract

The article analyzes some formative experiences developed with teachers in the field of Early Childhood Education (EI) and focused on praxis with mini-stories. It is about discussing, through training-research, the sensitive field of pedagogical action in IE, in order to contextualize the ethical-aesthetic practices of mini-stories to the creation of knowledge. The mini-stories are configured as ways of seeing and narrating the children's world, under the eyes of teachers. The research contributions are linked to the reflective processes of the pedagogical action, in the act of interacting, of strengthening the re-elaborations with mini-stories, which involve the reading of human issues, to learn to look, listen, investigate, perform the gesture of photographing, write and learn to be a sensitive teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle (UNILASALLE), Canoas, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle (UNILASALLE), em Canoas, RS, Brasil. Pesquisadora gaúcha da FAPERGS. Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/ UNILASALLE/ CNPq e membro do Grupo de Estudos sobre Filosofia da Educação e Formação de Professores – GEFFOP/UnB/CNPq e do Laboratório de Formação e Estudos da Infância – LabForma/UFPel/CNPq.

Cristiele Borges dos Santos, Universidade La Salle (UNILASALLE), Canoas, RS, Brasil.

Mestre em Educação e Graduada em Pedagogia pela Universidade La Salle (UNILASALLE), em Canoas, RS, Brasil; pós-graduada em Educação Infantil. Professora de Educação Infantil na rede municipal de Novo Hamburgo, RS, Brasil. Participante do Observatório da Cultura Infantil e membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação – NETE/UNILASALLE/CNPq.

References

Alvarado Prada, L. E. (2005). Pesquisa coletiva como um caminho na formação de professores. Anais do Encontro de Pesquisas em Educação, Uberaba, 3, 626-637.

André, M. E. D. A. (2008). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores (8. ed.). Papirus.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. MEC.

Certeau, M. (2014). A invenção do cotidiano: as artes de fazer (22. ed.). Vozes.

Conte, E., & Cardoso, C. B. S. (2022). Experiências formativas com mini-histórias: pesquisas contemporâneas (1. ed.). Pimenta Cultural. 10.31560/pimentacultural/2022.517

Cruz, S. H. V., & Cruz, R. C. A. (2017). O ambiente na educação infantil e a construção da identidade da criança. Em Aberto, 30(100), 71-81. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i100.3308

Faria, A. L. G., Demartini, Z. B. F., & Prado, P. D. (2005). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Autores Associados.

Flusser, V. (2019). O gesto de fotografar. Artefilosofia, 26, 41-51. https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1924/3022

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (34. ed.). Paz e Terra.

Fochi, P. S. (2017). Abordagem da documentação pedagógica na investigação praxiológica de contextos de Educação Infantil [Projeto de qualificação de tese]. Universidade de São Paulo.

Fochi, P. S. (2019). Mini-histórias: rapsódias da vida cotidiana nas escolas do Observatório da Cultura Infantil OBECI. Paulo Fochi Estudos Pedagógicos.

Galeano, E. (2009). De pernas para o ar: a escola do mundo às avessas. L&PM.

Gandini, L., & Edwards, C. (Orgs.). (2002). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Artmed.

Gandini, L. (2019). Do início do ateliê aos materiais como cem linguagens: pensamentos e estratégias de Loris Malaguzzi. In L. Gandini et al. (Org.), O Papel do Ateliê na Educação Infantil: a inspiração de Reggio Emilia (2. ed., pp. 27-38). Penso.

González, S. S., Martín, S. C., & González, M. C. (2019). Factores de calidad determinantes de la formación práctica de los estudiantes de educación. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 27(105), 817-838. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701625

Hermann, N. (2005). Ética e estética: a relação quase esquecida. EDIPUCRS.

Josso, M.-C. (2006). As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e pesquisa, 32(2), 373-383. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

Kenski, V. M. (2012). Tecnologias e ensino presencial e a distância (9. ed.). Papirus.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.

Miranda, M. I. (2012). Pesquisa-ação escolar: uma alternativa de enfrentamento aos desafios educacionais. In Miranda, M. I. (Org.), Pesquisa-ação: uma alternativa à práxis educacional. EDUFU.

Nóvoa, A. (1996). Relação escola-sociedade: novas respostas para um velho problema. In R. Serbino et al. (Org.), Formação de professores. UNESP.

Ostetto, L. E. (2017). No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In Ostetto, L. E. (Org.), Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. (pp. 19-53). Papirus.

Rancière, J. (2009). A partilha do sensível (2. ed.). EXO Experimental.

Sánchez, S. A. (2013). Visualidade, produção de conhecimento e pedagogia da mirada. In R. Martins, & I. Tourinho (Org.), Processos e Práticas de Pesquisa em Cultura Visual e Educação (pp. 345-370). Editora da Universidade Federal de Santa Maria.

Santos, C. B., Conte, E., & Habowski, A. C. (2019). Pedagogia das imagens na educação infantil - mini-histórias e a documentação pedagógica. Educacao em Perspectiva, 10, 1-16. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.8127

Turra-Díaz, O., & Flores-Lueg, C. (2019). La formación práctica desde las voces del estudiantado de pedagogía. Ensaio: aval. pol. públ. educ., 27(103), 385-405. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601517

Vázquez, A. S. (1968). Filosofia da práxis. Paz e Terra.

Vial, I. P. (2014). Documentação pedagógica no berçário: reflexões, registros e propostas [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal da Fronteira Sul].

Published

2022-11-21

How to Cite

Conte, E., & Santos, C. B. dos. (2022). Experiências pedagógicas em mini-histórias. Educação, 45(1), e41117. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.41117

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)