Ethics and education research: between regulation and the reflexive potential of training

Authors

  • Mónica de la Fare Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Isabel Cristina de Moura Carvalho Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Marcos Villela Pereira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.27603

Keywords:

Ethics. Research training. Regulation. Human and Social Sciences. Education.

Abstract

This article presents a research that seeks to contribute to the debates on ethics and research in the context of the recent approval of Resolution CNS No. 510/2016, specific regulatory regulation for the Human and Social Sciences (CHS). With this aim, we construct an argument that addresses the issue of regulation and also highlights aspects of ethical reflection in the research and training of researchers. The methodological  trategy combined the documentary analysis and the survey of the opinions of leading researchers and vice-leaders of research groups in education of the South Region (registered in CNPq) through the use of a web questionnaire. The results of the research show that in the group of 53 respondents, the predominance of nonconformity with the current situation of the regulation of research ethics prevails and the idea prevails that this theme corresponds to both regulation and training. Regarding the risks of education research, opinions diverge and there is little recognition of ethical dilemmas in this activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica de la Fare, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Trabajo Social - Universidad de Buenos Aires (1990), mestrado em Serviço Social (1999), doutorado em Serviço Social (2003) e pós-doutorado em Educação (2010) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atualmente atua nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Educação da PUCRS, com ênfase em Pesquisa em Educação e Ciências Sociais. Tem experiência nas áreas de Serviço Social e Educação. Publica e trabalha sobre temas de produção de conhecimento em Serviço Social e em Educação, Educação de Jóvens e Adultos, formação de pesquisadores, política pública e estudos sobre universidade, com foco na posgraduação

References

BOURDIEU, Pierre. (1976). El campo científico. In: Intelectuales, política y poder. Traducción de Alicia B. Gutiérrez. Buenos Aires: Eudeba, 2006.

______. Los usos sociales de la ciencia. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003a.

______. El oficio de científico: Ciencia de la ciencia y reflexividad. Traducción de Joaquín Jordá. Barcelona: Anagrama, 2003b.

_____. La práctica de la sociología reflexiva (Seminario de Paris). In: BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc; BOURDIEU, Pierre. Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.

BRASIL. Resolução 01/1988: regulamenta o credenciamento de Centros de Pesquisa no país e recomenda a criação de um Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) em cada centro. Ministério da Saúde/Conselho Nacional de Saúde, Brasília, 1988.

______. Resolução 196/1996: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Ministério da Saúde/Conselho Nacional da Saúde, Brasília, 1996.

______. Resolução 466/2012: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Ministério da Saúde/Conselho Nacional de Saúde, Brasília, 2012.

______. Resolução 510/2016: ética em pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Ministério da Saúde/Conselho Nacional de Saúde, Brasília.

______. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Carta da Conep ao GT-CHS. Disponível em: <http://www.anped.org. br/sites/default/files/resources/CONEP_Carta_sobre_Res_

CHS_3_frv.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2017.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; MACHADO, Frederico Viana. A regulação da pesquisa e o campo biomédico: considerações sobre um embate epistêmico desde o campo da educação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 199-209, jan./jun. 2014.

DE LA FARE, Mónica; MACHADO, Frederico Viana; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Breve revisão sobre regulação da ética em pesquisa: subsídios para pensar a pesquisa em educação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 247-283, jan./jun. 2014.

DE LA FARE, Mónica; AMARAL, Jonathan Henriques; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. In: BEZERRA, A. da Augusta; NASCIMENTO, Marilene Batista da Cruz (Org.). Ciência, Educação e Políticas de Formação. Sergipe: Tiradentes (no prelo).

DE LA FARE, Mónica; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Ética e pesquisa em Educação: tensões entre autonomia e regulação. In: SANTOS, Luis Henrique Sacchi; KARNOPP, Lodenir Becker (Org.). Ética em pesquisa em Educação: questões e proposições. Porto Alegre: PPGEDU: UFRGS, 2017.

DINIZ, Débora; GUILHEM. O que é bioética. São Paulo: Brasilense, 2002.

DUARTE, Luis Fernando Dias. A ética em pesquisa nas Ciências Humanas e o imperialismo bioético no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 29-52, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/ index.php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 nov. 2016.

EDLER, Flavio. A Húbris Bioética: rumo a uma polícia epistemológica? Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 95-113, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 out. 2016.

FONSECA, Claudia. Situando os comitês de ética em pesquisa: o sistema CEP (Brasil) em perspectiva. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 333-369, jul./dez. 2015.

GUIVANT, Julia S. A trajetória das análises de risco: da periferia ao entro da teoria social. Revista Brasileira de Informações Bibliográficas – Anpocs, n. 46, p. 3-38, 1996.

HERMANN, Nadja. Ética e Educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MAINDARDES, Jefferson. Apresentação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 197-198, jan./jun. 2014.

SANTOS, Luis Antonio Castro; JEOLÁS, Leila. Uma Comissão Nacional de Ética na Pesquisa, as Ciências Biomédicas e as Ciências Humanas: trespassing à brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 239-259, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.

php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 dez. 2016.

SARTI, Cynthia. A ética em pesquisa transfigurada em campo de poder: notas sobre o sistema CEP/Conep. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 77-96, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 dez. 2016.

SOBOTTKA, Emil A. Regulamentação, ética e controle social na pesquisa em Ciências Humanas. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 51-77, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 dez. 2016.

UNESCO. División de Ética de la Ciencia y la Tecnología. Sector de Ciencias Sociales y Humanas. La ética de la ciencia y tecnología en la Unesco. Paris, 2008. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001600/160021s.pdf>. Acceso em: 20 jan. 2016.

ZALUAR, Alba. Ética na pesquisa social: novos impasses burocráticos e paroquiais. Brasília, v. 3, n. 5, p. 133-157, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.php/RBS/issue/view/9>. Acesso em: 20 dez. 2016.

Published

2017-08-30

How to Cite

de la Fare, M., Carvalho, I. C. de M., & Pereira, M. V. (2017). Ethics and education research: between regulation and the reflexive potential of training. Educação, 40(2), 192–202. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.27603

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2