Ethics and education research: between regulation and the reflexive potential of training

Authors

  • Mónica de la Fare Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Isabel Cristina de Moura Carvalho Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Marcos Villela Pereira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.27603

Keywords:

Ethics. Research training. Regulation. Human and Social Sciences. Education.

Abstract

This article presents a research that seeks to contribute to the debates on ethics and research in the context of the recent approval of Resolution CNS No. 510/2016, specific regulatory regulation for the Human and Social Sciences (CHS). With this aim, we construct an argument that addresses the issue of regulation and also highlights aspects of ethical reflection in the research and training of researchers. The methodological  trategy combined the documentary analysis and the survey of the opinions of leading researchers and vice-leaders of research groups in education of the South Region (registered in CNPq) through the use of a web questionnaire. The results of the research show that in the group of 53 respondents, the predominance of nonconformity with the current situation of the regulation of research ethics prevails and the idea prevails that this theme corresponds to both regulation and training. Regarding the risks of education research, opinions diverge and there is little recognition of ethical dilemmas in this activity.

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Author Biography

Mónica de la Fare, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Trabajo Social - Universidad de Buenos Aires (1990), mestrado em Serviço Social (1999), doutorado em Serviço Social (2003) e pós-doutorado em Educação (2010) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atualmente atua nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Educação da PUCRS, com ênfase em Pesquisa em Educação e Ciências Sociais. Tem experiência nas áreas de Serviço Social e Educação. Publica e trabalha sobre temas de produção de conhecimento em Serviço Social e em Educação, Educação de Jóvens e Adultos, formação de pesquisadores, política pública e estudos sobre universidade, com foco na posgraduação

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Published

2017-08-30

How to Cite

de la Fare, M., Carvalho, I. C. de M., & Pereira, M. V. (2017). Ethics and education research: between regulation and the reflexive potential of training. Educação, 40(2), 192–202. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.27603

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics