The relationship between love and theological education in Summa theologica of Thomas Aquinas

Authors

  • Rafael Henrique Santin Centro Universitário Cesumar
  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.16657

Keywords:

Education. Love. Thomas Aquinas. Summa theologica.

Abstract

This paper discusses the relationship between love and education in the Summa theologica of Thomas Aquinas, in order to highlight the importance of love as a principle for human development. The Dominican theologian analyzes the characteristics of love in the first section of the second part of the Summa and highlights its importance for man and society. Love, being one of the passions of the soul that makes us able to act, is in thomasian perspective, closely related to knowledge and reflective thinking, for reason is the element by which we can establish the common good as an essential principle of our actions. We seek, as a theoretical and methodological basis, the assumptions of social history so that we could analyze the objective in a perspective of totality, since love albeit a singular feeling is in potentially all people.

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Author Biographies

Rafael Henrique Santin, Centro Universitário Cesumar

Graduado em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Doutorando em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Professor-mediador do curso de Pedagogia à distância da Unicesumar de Maringá.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em  História e Filosofia da Educação, na Faculdade de Educação da USP.  Atualmente é professora associada nível C da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, especialmente em Filosofia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na  Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores.

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Published

2016-09-05

How to Cite

Santin, R. H., & Oliveira, T. (2016). The relationship between love and theological education in Summa theologica of Thomas Aquinas. Educação, 39(2), 157–165. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.16657

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