Feminine education in the 19th century: approaches between Honoré de Balzac and Norbert Elias

Authors

  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Sandra Regina Franchi Rubim UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13845

Keywords:

Feminine education. Literature. Civilization.

Abstract

In this paper we will make links between the literature of Honoré de Balzac’s Memoirs of Two Young Wives (1841) and the work of Norbert Elias’ The Civilizing Process (1939). We reflect on behavioral changes in social relations between the Sword nobility and the Toge Nobility in French society of the early nineteenth century. Through the social-historical method we will highlight some aspects of female education required at this time. Because of these reflections on the changes in social behavior, the concept of ‘humanization’ present in Aristotle in the Nicomachean Ethics and in the work of Antonio Candido, Literature and Society: Studies theory and literary history, become essential to our approach, since we understand that social changes occur in history as derivations of people’s actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pós-Doutorado em Filosofia da Educação pelo Departamento de Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP).

Sandra Regina Franchi Rubim, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Sandra Regina Franchi Rubim - (PPE-UEM) Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Linha de Pesquisa História e Historiografia da Educação. Grupo de Pesquisa (liderado pela Profª Drª Terezinha Oliveira): Transformação Social e Educação na Antiguidade e Medievalidade. (Rua Arapongas, 426. Zona Oito, Maringá-Paraná-Brasil. CEP: 87050540). Telefone (44) 30296898. [email protected]

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Brasília: Editora da UnB, 1985.

BALZAC, Honoré de. Memórias de Duas Jovens Esposas. In: BALZAC, Honoré de. A comédia humana. São Paulo: Globo, 1989. v. I.

BLOCH, Marc Leopold Benjamin. Introdução à História. Lisboa: Publicações Europa-América, 1965.

BURNS, Edward Mcnall. História da civilização ocidental. São Paulo: Globo, 1974. v. II.

CALVINO, Ítalo. Porque ler clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. Estudos de teoria e história literária. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2008.

CASTRO, Hebe. História social. In: CARDOSO, Ciro Flama-

rion; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993. v. II.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. v. I.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

LEFEBVRE, George. O surgimento da Revolução Francesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

RÉMOND, René. O antigo regime e a revolução. 1715-1815. São Paulo: Cultrix, 1974.

RIBEIRO, Renato Janine. Apresentação a Norbert Elias. In: ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. v. I.

RÓNAI, Paulo. A vida de Balzac. In: BALZAC, Honoré de. A comédia humana. São Paulo: Globo, 1989. v. I.

Published

2014-08-11

How to Cite

Oliveira, T., & Franchi Rubim, S. R. (2014). Feminine education in the 19th century: approaches between Honoré de Balzac and Norbert Elias. Educação, 37(2), 307–316. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13845

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)