Reading public policies in Portugal and Brazil: new directions, old problems

Authors

  • Ângela Balça Universidade de Évora
  • Renata Junqueira de Souza UNESP

Keywords:

reading, school, reading public policies, teacher’s training

Abstract

In this paper, we intend to describe public policies reading, in two countries, whose problems surrounding the teaching of reading have many similarities. In recent years, political power and civil society have become aware of this reality, revealed by international studies. In this sense, many programs have been implemented in an attempt to improve student performance at the level of reading literacy. We highlight National Plans Reading from Brazil and Portugal. Despite all these efforts is an urgent need to continue to invest in schools and in teaching reading. This investment is certainly a major and continuing teacher training in the areas of teaching reading, reading comprehension and children’s and youth literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Balça, Universidade de Évora

Doutoramento em Ciências da Educação, na Universidade de Évora, em 2005, com a tese A finalidade educativa das narrativas infanto-juvenis portuguesas actuais, tendo sido aprovada com distinção e louvor por unanimidade

Renata Junqueira de Souza, UNESP

possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) , mestrado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) , doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) , pós-doutorado pela University of British Columbia (2001) e pós-doutorado pelo Ohio State University (2005) . Atualmente é Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, professor visitante da Universidade do Minho, Membro de corpo editorial da Leitura. Teoria & Prática (Campinas) (0102-387X), Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos e Membro de corpo editorial da Reading Research Quarterly. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Ensino-Aprendizagem. Atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura e Ensino, Literatura e Ensino, Poesia e Ensino.

Published

2012-11-05

How to Cite

Balça, Ângela, & de Souza, R. J. (2012). Reading public policies in Portugal and Brazil: new directions, old problems. Educação, 35(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11771

Issue

Section

Dossier - Literary Education: Public Policies in reading, readings and formation of readers