Weaving education

Seminar on good practices

Authors

Keywords:

Continuing education, Peer learning, Basic education

Abstract

Most of the teachers in the classroom learned in a canonical and traditional way and, nowadays, they are challenged to teach in a different way, so that their subjects make sense to the students. For this, these teachers need not only to update their knowledge, but also their methodologies and pedagogical resources, appropriating new technologies. In this scenario, continuing education becomes essential, which is why the project presented in this experience report appears, named: Weaving education: seminar on good practices. The proposal for continuing teacher education aims to share knowledge, ideas and projects among peers. Methodologically, this sharing is structured by relating the evolution of the project from its implementation to the present moment with a theoretical support that talks about the structuring of continuous strategies for improving teaching action. The project continues to be carried out in annual editions and is constantly (re)assessed to meet its goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Ismael Lamb, Colégio Marista Assunção (CMA), Porto Alegre, RS, Brasil

Mestre em Teologia pela Faculdades EST (FEST), em São Leopoldo, RS, Brasil; coordenador pedagógico do Colégio Marista Assunção (CMA), em Porto Alegre, RS, Brasil

Alana Vizentin, Colégio Marista Assunção (CMA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestra em Teoria da Literatura da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora do Colégio Marista Assunção (CMA) em Porto Alegre, RS, Brasil e do Colégio Marista Ipanema (CMI), em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 27 jan. 2019.

FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOW, Luiza Helena da Silva (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2007. p. 17-24.

TECENDO EDUCAÇÃO: Seminário de Boas Práticas 2018. Porto Alegre: Colégio Marista Assunção, 2018. Anual. Disponível em: https://colegios.redemarista.org.br/assuncao/Documents/Revista%20Semin%C3%A1rio%20Boas%20Pr%C3%A1ticas%202.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília, DF: UMBRASIL, 2010.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matrizes curriculares de educação Básica do Brasil Marista: área de ciências humanas e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba, PR: PUCPRess, 2019.

ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, ago. 2008. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 abr. 2020. https://doi.org/10.1590/S010173302008000200012.

Published

2020-12-31

How to Cite

Lamb, D. I., & Vizentin, A. (2020). Weaving education: Seminar on good practices. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37747. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37747

Issue

Section

Experiences Stories

Most read articles by the same author(s)