Weaving education
Seminar on good practices
Keywords:
Continuing education, Peer learning, Basic educationAbstract
Most of the teachers in the classroom learned in a canonical and traditional way and, nowadays, they are challenged to teach in a different way, so that their subjects make sense to the students. For this, these teachers need not only to update their knowledge, but also their methodologies and pedagogical resources, appropriating new technologies. In this scenario, continuing education becomes essential, which is why the project presented in this experience report appears, named: Weaving education: seminar on good practices. The proposal for continuing teacher education aims to share knowledge, ideas and projects among peers. Methodologically, this sharing is structured by relating the evolution of the project from its implementation to the present moment with a theoretical support that talks about the structuring of continuous strategies for improving teaching action. The project continues to be carried out in annual editions and is constantly (re)assessed to meet its goals.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 27 jan. 2019.
FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOW, Luiza Helena da Silva (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2007. p. 17-24.
TECENDO EDUCAÇÃO: Seminário de Boas Práticas 2018. Porto Alegre: Colégio Marista Assunção, 2018. Anual. Disponível em: https://colegios.redemarista.org.br/assuncao/Documents/Revista%20Semin%C3%A1rio%20Boas%20Pr%C3%A1ticas%202.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília, DF: UMBRASIL, 2010.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Matrizes curriculares de educação Básica do Brasil Marista: área de ciências humanas e suas tecnologias. 3. ed. Curitiba, PR: PUCPRess, 2019.
ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, ago. 2008. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 abr. 2020. https://doi.org/10.1590/S010173302008000200012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).