Internal policies for internationalization of higher education

A challenge to contemporary university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.33068

Keywords:

educational management, internationalization, higher education, stages of internationalization

Abstract

The theme of the article is the internal policies of internationalization at a community university in the southern region of Brazil. The objective is to raise the debate on internal policies of internationalization of higher education. It is a qualitative research, which used data from a field diary in order to observe the situation of a community university in the southern region of Brazil, according to the stages of the process described by Stallivieri and the dilemmas found in each one. We point out the importance of planning and constant revaluation in the process of internationalization in higher education, in addition to attention to management indicators such as the development of global students attentive to interculturalism, foreign language learning, little investment and scarcity of programs and teacher training systems, cultural adaptation, incentive to network research and internationalization of the curriculum. We verified the relevance given by the institution researched for this topic, however, we indicate the best elaboration of some phases of internationalization and strong monitoring in the main themes: Teacher training; Difficulties in communication (language); Research and curriculum; Cultural adaptation.

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Author Biographies

Louise de Quadros da Silva, Universidade La Salle (UNILASSALE), Canoas, RS, Brasil.

Mestra em Educação pela Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil. Secretária da Reitoria da Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil.

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle (UNILASSALE), Canoas, RS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil. Docente do Curso de Pedagogia e pesquisadora do PPG em Educação da Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil.

Paulo Fossatti, Universidade La Salle (UNILASSALE), Canoas, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, em Porto Alegre, RS, Brasil. Reitor da Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil; docente do PPG em Educação da mesma instituição.

José Alberto Antunes de Miranda, Universidade La Salle (UNILASSALE), Canoas, RS, Brasil.

Doutor em Estudos Estratégicos Internacionais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Assessor de Assuntos Interinstitucionais e Internacionais e docente do PPG em Direito e Sociedade da Universidade La Salle (UNILASSALE), em Canoas, RS, Brasil.

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Published

2021-06-21

How to Cite

da Silva, L. de Q. ., Jung, H. S., Fossatti, P., & de Miranda, J. A. A. (2021). Internal policies for internationalization of higher education: A challenge to contemporary university. Educação, 44(1), e33068. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.33068

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