Elements for the critical of modern journalism: Common knowledge and culture industry

Authors

  • Francisco Rüdiger Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8189

Keywords:

Modern journalism, common knowledge, culture industry

Abstract

This article outlines the theoretical ground from which we may develop a critical and reflexive attitude in front of modern journalism. In the first step, we highlight the antagonistic character of the common knowledge arisen in modern times. In the second, we examine the way this process was mediated by the press and the theoretical reflections about it this process gave place. Finally, we think critical and dialectically these theories, arguing that modern journalism must be understood in the broader context of conversion of culture industry in system, verified in 20th Century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Rüdiger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

<

References

ADORNO, Theodor. Bajo el signo de los astros. Barcelona, Laia, 1986.

______. Critical models. Nova York: Columbia University Press, 1998.

______. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

______. History and freedom. Oxford: Polity Press, 2006.

______. Introducción a la sociologia., Barcelona: Gedisa, 1996.

ADORNO, Theodor. & Horkheimer, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ALBERTOS, José. El ocaso del periodismo. Barcelona: CIMS, 1997.

ANGEL, Norman. The press and the organisation of society. Londres: Labour Press, 1922.

ARBEX, José. Showrnalismo. São Paulo: Casa Amarela, 2001.

BERRY, David; THEOBALD, John. (Orgs.). Radical mass media criticism. Dallas: Black Rose, 2006.

BOURDIEU, Pierre. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

BURKE,Peter. Uma história social do conhecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

DRÖGE, Franz. Wissen ohne Bewusstsein. Frankfurt: Fisher, 1972.

GENRO, Adelmo Filho. O segredo da pirâmide. Porto Alegre: Tchê, 1987.

GOULDNER, Alvin. La dialéctica de la ideología y la tecnología. Madri: Alianza, 1978.

GRAMSCI, Antonio. Maquiavel, a política e o estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.

HARTLEY, John. Popular reality: journalism and popular culture. Londres: Arnold, 1996.

KARAM, Francisco. A ética jornalística e o interesse público. São Paulo: Summus, 2004.

KRAUS, Karl. En esta gran época. Buenos Aires: Zorzal, 2008.

LIPPMANN, Walter. Public Opinion. New York: Harcourt, Brace, 1922.

MARCONDES, Ciro. Jornalismo fin-de-siècle. São Paulo: Scritta, 1993.

MARSHALL, Leandro. O jornalismo na era da publicidade. São Paulo: Summus, 2003.

MCMANNUS, James. Market-driven journalism. Thousand Oaks (CA): Sage, 1994.

MEDITSCH, Eduardo. O conhecimento do jornalismo. Florianópolis: Editora da UFSC, 1992.

MILL, Stuart. Sobre la libertad. Buenos Aires: Aguilar, 1954.

PARK, Robert. A notícia como forma de conhecimento [1940]. In: Charles Steinberg (Org.) Meios de comunicação de massa. São Paulo: Cultrix, 1972.

RIBEIRO, Jorge. Sempre alerta. São Paulo: Brasiliense, 1995.

RÜDIGER, Francisco. Crítica. In: Ciro Marcondes Filho (Org.). Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009, p. 83-84.

SCHUDSON, Michael. Discovering the news. Nova York: Basic Books, 1978.

SELDES, George: Lords of the Press. Nova York: Blue Ribbon, 1938.

SERVA, Leão. Jornalismo e desinformação. São Paulo: Senac, 2001.

SINCLAIR, Upton. The brass check. Pasadena (CA): Edição do Autor, 1920.

SLOTERDIJK, Peter. Critique of cynical reason. Londres: Verso, 1988.

STEINERT, Heinz. Culture Industry. Oxford: Blackwell, 2003.

WOLF, Mauro. As teorias da comunicação. Lisboa: Presença, 1987.

WOLTON, Dominique. Penser la communication. Paris: Flammarion, 1998.

WUTTKE, Heinrich. Die Deutschen Zeitschriften und die Entestehung der Öffentlichen Meinung, 1866 – trad. francesa: Le fond des reptiles. Paris: Decaux et Dreyfous, 1877.

How to Cite

Rüdiger, F. (2011). Elements for the critical of modern journalism: Common knowledge and culture industry. Revista FAMECOS, 17(3), 216–227. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8189

Issue

Section

Journalism and Knowledge