Give me your rebellion that I buy you some beautiful shoes: the "admirable being" as the exchange media currency

Authors

  • Rose de Melo Rocha ESPM/SP

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5297

Keywords:

Media, visibility, youth

Abstract

Taking Mexican soap opera Rebelde as an object of analysis, the article intends to question some of the aesthetic bases that articulate the visibility of youth in this media product, arguing, among other factors, the system of taste’s agency that is highlighted and the strategies of visibility articulated on it. Mobilizing authors like Landowsky, Morin and Prokop, proposes a reflection on some impacts of the links established between images and imagination of young people proposed and perceived from this soap opera.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPADURAI, Arjun. Disjunção e diferença na economia cultural global. In. FEATHERSTONE, Mike. Cultura global. Petrópolis: Vozes, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

CERTEAU, Michel. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 1995.

DELEUZE, Gelles. & GUATTARI, Félix. Micropolítica e segmentaridade. In: Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 34, 1996.

DELEUZE, Gilles. Post-criptum sobre as sociedades de controle. In: Conversações. Rio de Janeiro: 1992.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1979.

KOKOREFF, Michel. L´autocélébration de la televisión et ses paradoxes. In: Quaderni. Paris: CREDAP, Université Paris Dauphine, n. 9, p. 19-39, 1989/1990.

LANDOWSKY, Eric. Gosto se discute. In: LANDOWSKY, Eric e FIORIN, José Luiz (Org.). O gosto da gente, o gosto das coisas. São Paulo: EDUC, 1997.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Ensaio sobre o individualismo contemporâneo. Lisboa: Relógio D´Água, 1989.

MAUTNER, Anna Verônica. As grifes humanas. In: Folha de S. Paulo. São Paulo, 5 dez. 2002.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX. Necrose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

PERNIOLA, Mario. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.

PROKOP, Dieter. Fascinação e tédio na comunicação. Produtos de monopólio e consciência. In: PROKOP, Dieter. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1986.

ROCHA, Rose de Melo. Você sabe para quem está olhando?. In: BAITELLO, Norval (Org.). Os meios da (in)comunicação. São Paulo: Annablume, 2004.

How to Cite

Rocha, R. de M. (2009). Give me your rebellion that I buy you some beautiful shoes: the "admirable being" as the exchange media currency. Revista FAMECOS, 16(38), 21–27. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5297

Issue

Section

Media and Communication