The "podcasting generation" and the new uses of radio in the spectacle and entertainment society

Authors

  • Micael Herschmann Federal University of Rio de Janeiro
  • Marcelo Kischinhevsky Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4806

Keywords:

Spectacle, radio, podcasting

Abstract

This paper on rethinkis the role of spectacularization, and high-visibility. Both factors seems to allow social actors to “negotiate” senses, significations in nowadays society. The appropriation of new technologies is considered as a study case, in order to evaluate possible escape lines in a society characterized by widely spread media and entertainment. A new niche of media consumption and production, introduced by the convergence of technologies, especially podcasting, that is, on-demand radio, is also analyzed. Moreover, the stablishment of users´ innovative forms of sociability and sociocultural mediations are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Micael Herschmann, Federal University of Rio de Janeiro

Professor and coordinator of the Postgraduate Program in Communication of the School of Social Communication of the Federal University of Rio de Janeiro

Marcelo Kischinhevsky, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Professor of the Communication Department of the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

References

ANTOUN, Henrique, PECINI, André Custódio (2007). A web e a parceria: Projetos colaborativos e o problema da mediação na Internet. In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro da Compós, Curitiba: UTP, 2007.

ANTOUN, Henrique (2002). Comunidades virtuais, ativismo e combate pela informação In: Lugar Comum. Rio: CNPq/NEPCOM-ECO-UFRJ, n. 15-16.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacro e simulações. Lisboa: Relógio D'Água, 1991.

CALLEJA, Aleida e SOLÍS, Beatriz. Con permiso. La radio comunitaria en México. Cidade do México: Fundación Friedrich Ebert, 2005.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Rio: Paz e Terra, 1999.

CASTRO, Gisela G. S. Podcasting e consumo cultural. In: XIV Compós, 2005, Brasília. Anais do XIV Encontro Anual da Compós. Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2005.

CEBRIÁN HERREROS, Mariano. La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Gedisa, 2001.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro:Contraponto, 1997.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. Mil platôs. São Paulo: 1998.

DYER, Richard. Only Entertainment. Nova York: Routledge, 2002.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2004.

FREIRE FILHO, João. Usos (e abusos) do conceito de espetáculo na teoria social e na crítica cultural. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Comunicação, cultura & consumo. A (des)construção do espetáculo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005, p. 13-44.

GABLER, Neal. Vida, o filme. Como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.

GUATTARI, Felix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

GUATTARI, Felix e ROLNIK, Suely. Micro-política: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.

HARDT, Michael e NEGRI, Antonio. Império. Rio de Janeiro: Record, 2001.

HERSCHMANN, Micael. Alguns apontamentos sobre a reestruturação da indústria da música in: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Novos Rumos da Cultura da Mídia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007, p. 161-188.

HERSCHMANN, Micael. Espetacularização e alta visibilidade: a politização do hip-hop no Brasil Contemporâneo. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Comunicação, cultura & consumo. A (des)construção do espetáculo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005, p. 153-168.

HERSCHMANN, Micael e PEREIRA, Carlos Alberto M. (orgs.). Mídia, memória & celebridades. Rio de Janeiro: EPapers, 2005.

KISCHINHEVSKY, Marcelo e HERSCHMANN, Micael. A indústria da música brasileira hoje – Riscos e oportunidades. In: FREIRE FILHO, João e JANOTTI JUNIOR, Jeder (orgs.). Comunicação & música popular massiva. Salvador: EDUFBA, 2005, p. 87-110.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. O rádio sem onda – Convergência digital e novos desafios na radiodifusão. Rio de Janeiro: E-Papers, 2007.

______. Os portais e a segmentação no rádio via Internet. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs.). Novos rumos da cultura da mídia: indústrias, produtos, audiências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007, p. 189-211.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Manguebit e novas estratégias de difusão diante da reestruturação da indústria fonográfica. Ciberlegenda. Niterói: PPGCOM/ UFF, 2006.

LEMOS, André. Podcast: emissão sonora, futuro do rádio e cibercultura, Salvador, v. 1, n. 46, 2005.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio: Ed. UFRJ, 1997.

NOVAES, Adauto. Muito além do espetáculo. São Paulo: Ed. SENAC, 2005.

PEREIRA, Carlos Alberto M.; HERSCHMANN, Micael. Comunicação e novas estratégias organizacionais na Era da Informação e do Conhecimento. In: Comunicação & Sociedade. São Bernardo: Umesp, n. 32, p. 27-42, 2002.

PINE, B. Joseph e GILMORE, James. O espetáculo dos negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

PRIMO, Alex Fernando Teixeira. Para além da emissão sonora: As interações no podcasting. Intexto, n. 13, Porto Alegre, 2005.

REIN, Irving; KOTLER, Philip. Marketing de alta visibilidade. São Paulo: Makron Books, 1999.

SANTINI, Rose Marie. Admirável chip novo: A música na era da internet. RJ: E-Papers, 2006.

SUBIRATIS, Eduardo. A cultura do espetáculo. São Paulo: Nobel, 1989.

TRIGO, Luiz Gonzaga. Entretenimento. São Paulo: Ed. SENAC, 2003.

TURKLE, Sherry. A vida no ecrã. A identidade na era da Internet. Lisboa: Relógio D'Água, 1997.

Published

2009-01-27

How to Cite

Herschmann, M., & Kischinhevsky, M. (2009). The "podcasting generation" and the new uses of radio in the spectacle and entertainment society. Revista FAMECOS, 15(37), 101–106. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4806

Issue

Section

Spectacularization contemporary