Configurations of contemporary perception and metaforms in television: study of visual forms of MTV Brazil

Authors

  • Silvia Cristina Jardim University Paulista
  • Solange Wajnman University Paulista

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3453

Keywords:

Television, communication technologies, contemporaneous perceptions

Abstract

Starting from the bias of the field of study of materialities, our work reflects on how electronic communication technologies configure new forms of perception of reality and collective interaction. It is under this prism that, in studying MTV Brazil programs, we seek to find in their images, perceptions of the contemporary world derived from the central system of their young viewers with the new communication technologies, considering that the perceptions resulting from this coupling have vital importance for the configuration of the messages, directly interfering in the decisions of formatting of the programs by the transmitter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Cristina Jardim, University Paulista

University Paulista

Solange Wajnman, University Paulista

University Paulista

References

BALOGH, Ana Maria. O discurso ficcional na tv: Sedução e Sonho em Doses Homeopáticas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002. p. 23-29.

CASTELLS, Manuel. A cultura da virtualidade Real: a integração da comunicação eletrônica, o fim da audiência em massa e o surgimento das redes interativas. In: Sociedade da Informação. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FELINTO, Erick; ANDRADE, Vinicius. A vida dos objetos. Revista Contemporânea, v. 3. n.1, p. 75-94, 2005.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. O Campo Não-Hermenêutico ou a Materialidade da Comunicação. In: Corpo e Forma. Rio de Janeiro: Eduerj, 1998.

JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. p. 15-35.

LÉVY, Pierre. A virtualização do texto. In: O que é Virtual? São Paulo: Editora 34, 2001.

LUSVARGH, Luiza Cristina. A MTV Brasil – a padronização da cultura na mídia eletrônica. 2002. Dissertação (mestrado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

MAFFESOLI, Michel. O conhecimento Comum, compendio de sociologia compreensiva. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1998.

McLUHAN, Marshall. Os meios de Comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1971.

______. McLuhan por McLuhan: conferências e entrevistas. McLUHAN, Stephanie; STAINES, David. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

MONTEZ, Carlos; BECKER, Valdecir. TV digital interativa: conceitos, desafios e perspectivas para o Brasil. Florianópolis: Ed. UFSC, 2005.

MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural: Unesp, 2003, p. 73-75.

NATÁRIO, Eduardo S; WAJNMAN Solange. O controle remoto e a interatividade na televisão. 2006. Disponível em: www.compos.com.br/e-compos. Acesso em: 17 nov. 2006.

Published

2008-04-14

How to Cite

Jardim, S. C., & Wajnman, S. (2008). Configurations of contemporary perception and metaforms in television: study of visual forms of MTV Brazil. Revista FAMECOS, 14(34), 59–66. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3453

Issue

Section

Television and Communication