Teaching and learning in the cyberculture

Authors

  • Lebiam Tamar Silva Bezerra Universidade Federal da Paraíba
  • Mirian de Albuquerque Aquino Universidade Federal da Paraíba.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.3.10386

Keywords:

Education, information society, cyberculture

Abstract

The text presents the overall social picture in which the problem involving education, technology and culture is inserted, in order to discuss economics, social and culture issues, related to the emergency of the information society. It defines cyberculture and the information society and articulates these concepts with the educational field, raising reflections about the educational practice and teacher training. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lebiam Tamar Silva Bezerra, Universidade Federal da Paraíba

Professora no Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba.

Mirian de Albuquerque Aquino, Universidade Federal da Paraíba.

Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba.

References

BARRETO, Raquel Goulart. A apropriação educacional das tecnologias da informação e da comunicação. In: LOPES, Alice Casemiro; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículos: Debates contemporâneos. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

BIANCHETTI, Lucídio. Da chave de fenda ao laptop – tecnologia digital e novas qualificações: desafios à educação. Petrópolis: Vozes; Florianópolis: EdUFSC, 2001.

BRUNNER, Joaquim José. Educação no encontro com as novas tecnologias. In: TEDESCO, Juan Carlos (Org.). Educação e novas tecnologias: esperança ou incerteza? São Paulo: Cortez; Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educacion. 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina Louzada; KANISKI, Ana Lúcia. A sociedade do conhecimento e o acesso à informação: para que e para quem? Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 33-39 set./dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652000000300004&lng=pt&nrm=iso

Acesso em: 25 jul. 2005.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

DIAS, Ângela Correia e FILHO, Hélio Chaves. A gênese sócio-histórica da idéia de interação e interatividade. In: SANTOS, Gilberto Lacerda (Org.). Tecnologias na educação e formação de professores. Brasília: Plano Editora, 2003.

DOWBOR, Ladislau. Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. Petropólis: Vozes, 2001.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Identidade, cultura e mídia: a complexidade de novas questões educacionais na contemporaneidade. In: SILVA, Luiz Heron da (Org.). Século XXI: qual conhecimento? qual currículo? 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Mapa da exclusão digital. Coordenação Marcelo Cortês Néri. Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: http;//www2.fgv.br/ibre/cps/mapa_exclusao/apresentacao.htm Acesso em: 10 ago. 2006.

HALL, Stuart. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

______. A Inteligência Coletiva. São Paulo: Loyola, 1999.

_____. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MASSETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel (Org). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7. ed. Campinas: São Paulo, 2003.

MATTELART, Armand. História da Sociedade da Informação. São Paulo: Loyola, 2002.

PERRENOUD, Philipe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

PORAT, Marc. The Information Economy: Definition and Measurement. Whashington, D.C.: US Departament of Commerce, Office of Telecomunication. Publicação 77-12, n. 1, 1977.

RODRIGUES, Georgete Medleg; SIMÃO, João Batista; ANDRADE, Patrícia Simas de. Sociedade da Informação no Brasil e em Portugal: um panorama dos livros verdes. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 89-102, set./dez. 2003.

RÜDIGER, Francisco. Elementos para a crítica da cibercultura: sujeito, objeto e interação na era das novas tecnologias da comunicação. São Paulo: Hacker, 2002.

______. Introdução às teorias da cibercultura: perspectivas do pensamento tecnológico contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2003.

SACRISTÁN, José Gimeno. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

How to Cite

Bezerra, L. T. S., & Aquino, M. de A. (2011). Teaching and learning in the cyberculture. Revista FAMECOS, 18(3), 834–854. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.3.10386

Issue

Section

Communication Theories