Analysis of the use applications for practical travel planning on Technical Tour Guide Course at IFRS Restinga
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.20881Keywords:
Technical Tour Guide Course, Digital inclusion, Technological resources.Abstract
This article aims to identify and analyze the use of technological resources for practical travel planning on technical tour guide course at IFRS Restinga. Three technological resources considered most widely used and accessible to students were selected: Google Maps, GPS and Waze. The course demands planning paths, conditions of roads and travel time, for later execution of practical activities that simulate the work of a tour guide. Each technological resource was described on its features, limitations and possibilities of use in planning trips practices considering possibility to access and update information. It is considered that all have potential to be used, including a combined basis, aiming at digital inclusion and the instrumentalization of students for use of resources.
Downloads
References
ALBA, Carmen. Educação sem barreiras tecnológicas TIC e educação inclusiva. In: SANCHO, Juana María. HERNÁNDEZ, Fernando.
Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BRASIL. Ministério da Indústria, do Comércio e do Turismo. EMBRATUR – Instituto Brasileiro do Turismo. Lei nº 8.623, de 28 de
janeiro de 1993.
BRASIL. Ministério da Indústria, do Comércio e do Turismo. EMBRATUR – Instituto Brasileiro do Turismo. Decreto nº 946, de 1º
de outubro de 1993.
BRASIL. Ministério da Indústria, do Comércio e do Turismo. EMBRATUR – Instituto Brasileiro do Turismo. Deliberação Normativa
nº 426, de 04 de outubro de 2001.
BRASIL. Ministério da Indústria, do Comércio e do Turismo. EMBRATUR – Instituto Brasileiro do Turismo. Deliberação Normativa
nº 427, de 04 de outubro de 2001.
BRESCIA, Amanda Tolomelli. COSTA, José Wilson da. TUFY, Sandra Pedrosa. Redes sociais e suas possibilidades de uso na educação. In: VALLE, Luiza E. L. R.; MATTOS, Maria José V. M.; COSTA, José W.
(Orgs.). Educação digital: tecnologia a favor da inclusão. Porto Alegre: Penso, 2013.
BUSCAPÉ. Pesquisa sobre GPS automotivo realizado em 24 de maio de 2015. Disponível em: <http://www.buscape.com.br/gps--
automotivo-pg2.html>. Acesso em: 24 maio 2015.
CARVALHO, Paulo Jorge de Oliveira. Formação do Guia de Turismo: do Ensino Médio à Universidade. In: TRIGO, Luiz Gonzaga Godói. Análises regionais e globais do turismo brasileiro. São Paulo: Roca, 2005.
GABRIEL, Martha. Educar: a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.
IFRS. Projeto pedagógico do curso técnico em guia de turismo – subsequente ao ensino médio. 2014. Disponível em:
www.restinga.ifrs.edu.br/site/midias/arquivos/2014816132757631ppc_turismo_30_06_revisado_para_proen.pdf>. Acesso em: 23
maio 2015.
IFRS. Projeto Pedagógico Institucional. 2011. Disponível em: <http://www.ifrs.edu.br/site/midias/arquivos/201226102555931ppi_
versao_final.pdf>. Acesso em: 23 maio 2015.
INFOESCOLA. GPS (Sistema de Posicionamento Global). Disponível em: <http://www.infoescola.com/cartografia/gps-sistema-deposicionamento-
global/>. Acesso em: 14 de jul. 2015.
TECHTUDO. Baixe Waze, o GPS colaborativo que te livra dos problemas no trânsito. TECHTUDO. 05 de maio de 2014. Disponível
em: <http://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/waze.html>. Acesso em: 24 maio 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.