Special Education: from pedagogical practice to perspective of inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.20575

Keywords:

Inclusive and Special Education, Pedagogical Practices, Inclusive School.

Abstract

In this article it is aimed to take some pedagogical practices and references that contemplate special and inclusive education into debate. The bibliographical research has been used as method where some papers that profess such method of education were highlighted. It is necessary that the teacher education should be continuous and that he should be flexible with the forms of working on the curriculum by focusing on the learning and avoiding the segregated teaching. Heterogeneity of the ones who perform in the special education will only be possible if all of them aim at the same objective. Inclusive education is the process of inclusion of  the students with special needs – from preschool to higher education. Inclusive school is that one where there are no marked fields – it is necessary to run away from this dichotomy – because all of the students are part of the school. As final considerations, it is observed that there is a big discussion about the education of the students with special needs and the other children as well. The “specials” are also able to overcome the obstacles of their own limitations. It is necessary to redefine the methods of pedagogical practices and may the uniformity of these practices serve only to legitimize the discrimination and deny an existent public. In face of what has been approached, Mantoan (2003) presents some reflections.

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Author Biography

Raimundo Barbosa da Silva Filho, Universidade do Estado do Amapá

Professor e Palestrante - Comportamento Humano e motivação para o Trabalho. Professor nível superior da Faculdade do Estado do Amapá nos COMPONENTES: Didática e Estágio Supervisionado; Faculdade Atual/AP no COMPONENTES;DIDÁTICA - graduação, DIDÁTICA E METODOLOGIA DO ENSINO SUPERIOR- Pós-graduação-, nos anos de 2010 à 2012, é Participante como voluntário do Projeto de Policia Comunitária/AP desde 2009; Professor de Educação Profissional do SENAI/AP no nível Técnico - áreas de Administração Empresarial, contabilidade e Gestão de Pessoas. É Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade META, Possui MBA em Gestão Empresarial pela Estácio/FAMAP, Licenciatura Plena em Formação Pedagógica em Educação Profissional pela UNISUL, Contabilista pelo Instituto Getúlio Vargas e Pedagogo pela UFPA. Algumas atuações anteriores: Diretor de Escolar, Administrador de Empresa, Coordenador Pedagógico, Professor de: Educação Básica; Educação em Nível Técnico e Educação Superior.

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Published

2015-08-17

How to Cite

Silva Filho, R. B. da, & Barbosa, E. do S. C. (2015). Special Education: from pedagogical practice to perspective of inclusion. Educação Por Escrito, 6(2), 353–368. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.20575