Digital technologies, curriculum, and being crosscurricular at school: a possible link coming from the docent action
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.18655Keywords:
School, Teachers, Digital technologies, Curriculum, Interdisciplinary.Abstract
This text reflects on teaching practice in school considering its structure from conception of what the educational institution to the scenario we have today. For this initially was a small historical portrait done using the concept of the school and its setting. Then we discussed the inclusion of digital technologies as a tool in the construction of meaningful learning for teachers and students, as well as reflect on the school curriculum, suggesting interdisciplinary work as an opportunity for dialogue in the construction of knowledge.
Downloads
References
CARDOSO, Aline de Oliveira da Conceição. A Formação Continuada de Professores e o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação: Um diálogo necessário. 2010. 106p. Dissertação (Mestrado em Educação). PUCRS, 2010.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Natureza da Pesquisa em Educação. Abrindo o leque de alguns problemas. IN: HENNING, Leoni Maria Padilha (Org.). Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional: possibilidades presentes no contexto universitário. – Londrina: EDUEL, 2010.
GADAMER. Hans-Georg. Verdade e Método: tradução de Flávio Paulo Meurer: revisão da tradução de Enio Paulo Giachini. 10ª Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
GIRAFFA, L.M.M. Jornada nas Escol@s: A nova geração de professores e alunos. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, vol., 1, n.1, p.100-118, novembro.2013. Disponível em < http://www.nied.unicamp.br/ojs/index.php/tsc/article/view/112/100 /> Acesso em: 27 nov. 2013
Levy, O. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Disponível em: http://www.eca.usp.br/moran/textos.htm Acesso em 27 de junho de 2013.
PHILIPPI, Jr, Arlindo; NETO, Antonio J. Silva. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri, SP: Manole, 2011.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. United Kingdom: MCB University Press, 2001, v. 9, 5p.
PRENSKY, M. Teaching Digital Natives: partnering for real learning. California: Corwin,
PRENSKY, M. From Digital Natives to Digital Wisdom: hopeful essays for 21st century learning. California: Corwin, 2012. (a)
SANTOMÉ, Jurjo Torres. As origens da modalidade de currículo integrado. In:______. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998, p.9-23.
SAVIANI, Dermeval. Instituições Escolares: Conceito, História, Historiografia e Práticas. In: Cadernos de História da Educação - nº. 4 - jan./dez. 2005.
STAHL, Marimar M. A formação de professores para o uso das novas tecnologias de comunicação e informação. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: construção cotidiana. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 292-317.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 9ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.