Skills and competence of teaching in virtual learning environment

Authors

  • Viviane Maria Penteado Garbelini PUC/PR e Uninter
  • Ely Gonçalves PUC/PR e Uniandrade

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.17749

Keywords:

Learning, Education, Technologies.

Abstract

Radical Changes, imposed by the process of globalisation, reinforced by the introduction of Information and Communication Technologies, present in all social milieus, comes from imposing a new world order and reconfiguring all sectors. The technologies of information and communication are part of the daily lives of almost all sectors of contemporary society, causing the emergence of different ways to communicate, work and produce new knowledge. Although, it is a historical factor, the introduction of innovations in schools occurred much after these same innovations were incorporated, in so many other social media and, in this sense, it is the school environment, such as training, break its historical form of acting, doing front, and, above all, being ahead of these new challenges. In this respect, it is incumbent upon those involved in educational process, the targeting of new approaches in order to meet the needs of contemporary society and, for this reason, it is necessary the improvement of didactic-pedagogical actions that will guide the educational process in order to provide a more effective learning in every time and place. The present Article aims, by means of a bibliographic research, raise the key skills and competencies of the teacher in working with the methodology of EaD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviane Maria Penteado Garbelini, PUC/PR e Uninter

Doutora em Engenharia de Produção (UFSC). Editora chefe da Revista Organização Sistêmcia (UNINTER) e Coordenadora Pedagógica dos Cursos na Modalidade EaD (UNITER).

References

ARETIO, Lorenzo Garcia. El professor tutor e la tutoria a debate. Disponível em: http://www.uned.es/catedraunesco-ead/articulos/1999/el%20profesor%20tutor%20y %20la%20tutoria%20a%20debate.pdf. Acesso em: 10/01/2014

AZEVEDO, A. B. de; SATHLER, L. Orientação Didático-Pedagógica em Cursos a Distância. Universidade Metodista de São Paulo. Disponível em: http://www.metodista.br/atualiza1/material-de-apoio/ebook_orientacoes-didatica_ pedagogicas_ead.pdf. Acesso em: 10/05/2013.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados, 2006.

___________. A Integração das Tecnologias de Informação e Comunicação aos Processos Educacionais. In: BARRETO, R.G (Org.) Tecnologias Educacionais e Educação a Distância: avaliando políticas e práticas. 2 ed.Rio de Janeiro: Quartet, 2003. Parte I: As Políticas e as Práticas.

CATAPAN, A. H. Tertium: O Novo Modo do Ser, do Saber e do Apreender (Construindo uma Taxionomia para Mediação Pedagógica em Tecnologia de Comunicação Digital. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação da UFSC, 2001.

COLL, César; MONEREO; Carles (Org.). Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da Informação e da Comunicação. Porto Alegre: ArtMed, 2010.

GARCIA ARETIO, L.. La tutoría en la UNED. Bases y orientaciones. Madrid: UNED, 1999a.

___________. Passado y presente de la áccion tutorial em la UNED. In ___. OLIVER, A.; ALEJOS, A. (Eds.) Perspectivas sobre la función tutorial. Madrid: UNED, 1999b.

LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Marcos. Educação a Distância: Estado da Arte.

São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso de tecnologia. In: MORAN,

José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas

Tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2006.

MACHADO, S. F; TERUYO, T. K. Mediação Pedagógica em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: A Perspectiva dos Alunos. Disponível em: http://www.portugues. seed.pr.gov.br/arquivos/File/ead/suelen.pdf. Acesso em: 10/09/2013

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a Distancia - Uma visão Integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre:

Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.

PRADO, M.E.B.B; MARTINS, M.C. A Mediação Pedagógica em Propostas de Formação Continuada de Professores em Informática na Educação. São Paulo: ABED, 2005. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ ead/628/2005/11/a_mediacao_pedagogica_em_propostas_de_formacao_continuada_de_professores_em_informatica_na_educacao_. Acesso em: 10.10.2013.

REZENDE, Flávia Amaral. Características do ambiente virtual construcionista de ensino e aprendizagem na formação de professores universitários. 2004. 246f. Dissertação (Mestrado em Multimeios) . Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: Acesso em: 25/ 08/ 2010.

SOLETIC, Angeles. A produção de Matérias Escritos nos Programas de Educação à Distância: problemas e desafios. In LITWIN, Edith. Educação a Distância. Temas para o debate de uma agenda educativa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VERGARA, Sylvia Maria. Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cadernos EBAPE.BR. Edição Especial PDCA, 2006.

Published

2015-08-15

How to Cite

Garbelini, V. M. P., & Gonçalves, E. (2015). Skills and competence of teaching in virtual learning environment. Educação Por Escrito, 6(2), 220–230. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.2.17749