A new cinematographic genre: the documentary-catastrophe

Authors

  • Ieda Tucherman Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Cecília C.B. Cavalcanti Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4091

Keywords:

Documentary, catastrophe, scientific aesthetics

Abstract

This article tries to show the idea of what we call documentarycatastrophe, as a new cinema gender. Our focus of interest are two films of similar theme and different nature: the winning An inconvenient truth, by the former-vice-president of the United States, Al Gore, and the documentary of BBC, Are we changing our planet? by the journalist David Attenborough. In these documentaries the world is the main character, with a rhetorical and aesthetic elements capable of convincing and to fascinate the spectators, in a game of construction of destruction images that reaches in the visual heart our affection for this planet and this life, once so photogenic

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ieda Tucherman, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor of UFRJ Communication School

Cecília C.B. Cavalcanti, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

ARENDT, H., A condição humana, Rio de Janeiro, Forense, 2001.

DUPUY, J.P., A catástrofe, o império da técnica e o desaparecimento da natureza: a tentação de apagar a política com a técnica. In: NOVAES, Adauto (org.). O esquecimento da política. Rio de Janeiro: Agir, 2007.

EGRI, C.P.; PINFIELD, L.T. As organizações e a biosfera: ecologia e meio ambiente. In: CLEGG et al. Handbook de estudos organizacionais. São Paulo: Atlas, 1998.

IPCC. Fourth Assessment. Report, 2007

LATOUR, B, SCHWARTZ,C E CHARVOLIN F, Crise dos meios ambientes: desafios às ciências humanas, In: ARAÚJO, Hermetes Reis de. (Org.). Tecnociência e Cultura, Ensaio sobre o tempo presente. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.

LENOBLE, R. História da idéia de natureza. Citado por: DULLEY, R. Noção de Natureza, Ambiente, Meio Ambiente, Recursos Ambientais e Recursos Naturais, Agric. São Paulo, v. 51, n. 2, p. 15-26. 2004.

MOSCOVICI, S. Natureza, para pensar a ecologia. Rio de Janeiro: Mauad X: Instituto Gaia, 2007.

NICHOLS, B. Introdução ao Documentário. Campinas, Papirus, 2005.

SERRES, M. Atlas. Lisboa, Instituto Piaget, 1997.

SINGER, B. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. Ed. 2. São Paulo: Cosac &Naify, 2004.

Published

2008-09-13

How to Cite

Tucherman, I., & Cavalcanti, C. C. (2008). A new cinematographic genre: the documentary-catastrophe. Revista FAMECOS, 15(35), 37–43. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4091

Issue

Section

Entertainment media