The concept of formation and the dynamic of its meaning in the course of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33337

Keywords:

Formation. Occidental thought. Education.

Abstract

This article aims to present the meaning attributed to the concept of formation over time, in the course of history. In researching formation, we are inevitably faced with the simplicity of a subject with which we deal daily in our lives, as well as with the complex nature derived from the unique characteristics that humanity, in the course of its trajectory, helped to constitute, in its different spaces and times, regarding this concept. From this movement comes the need to take a careful look at the nuances that are forming the idea of formation, especially in the field of education. This is a qualitative study, which has the methodological contribution to the bibliographic research. For composition of its theoretical framework we instrumentalize ourselves with the reading of: Rousseau, Kant, Gadamer, Jaeger and Hermann. In this way, it presents as a result a historical rescue of the western thought, evidencing the meaning of what the Greeks called paideia, the Latins, humanitas, the Germans, bildung and that today we call formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anthony Fábio Torres Santana, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS, Porto Alegre, RS).

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE.

Doutora em Educação pela UNISINOS. Professora da Universidade Federal de Sergipe (UFS, São Cristóvão, SE).

Lucas de Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE.

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS, São Cristóvão, SE).

References

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

GALLO, Anita Adas. A noção de cidadania em Anísio Teixeira. In: 24ª Reunião anual da ANPED – Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu: 2001. Disponível em: < http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt02_13.pdf >. Acesso em: 12/01/2019.

GOERGEN, Pedro. Formação ontem e hoje. In: Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. CENCI, Ângelo Vitório; DALBOSCO, Cláudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique (Orgs.). Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009.

HERMANN. Nadja Mara Amilibia. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é o Esclarecimento? Traduzido por Luiz Paulo Rouanet. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/gpforma/2senafe/PDF/b47.pdf>. Acesso em: 05/11/2018.

______. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: Editora UNIMEP, 2004.

MELLO, Denis S. de; DONATO, Manuella Riane. O pensamento iluminista e o desencantamento do mundo: Modernidade e a Revolução Francesa como marco paradigmático. Revista Crítica Histórica. Maceió: ano II, nº4, julho/dezembro, 2011. Disponível em: <http://www.revista.ufal.br/criticahistorica/attachments/article/118/O%20Pensamento%20Iluminista%20e%20o%20Desencantamento%20do%20Mundo.pdf>. Acesso em: 05/08/2018.

PRESTES, Nadja Mara Hermann. Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. Tradução por Sérgio Milliet. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

Published

2020-01-20

How to Cite

Torres Santana, A. F., Feldens, D. G., & Carvalho, L. de O. (2020). The concept of formation and the dynamic of its meaning in the course of history. Educação Por Escrito, 11(1), e33337. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33337

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)