The affects and the teaching profession
A look at the Enpecs
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.30602Keywords:
Affectivity, Profession Teacher, Complex Thinking and Teaching, State of KnowledgeAbstract
The present work consists of a bibliographical research, of the type “State of Knowledge”, whose purpose was to map the recent research in the field of teaching that deal with themes related to affectivity in the constitution of humanity of man inferences in the school context, specifically in the exercise of the teaching profession. We start from the theoretical apparatus of Edgar Morin’s Complexity to support the discussion about the importance and the need to reconnect polarities historically opposed in culture, society and education, such as the reason / emotion poles. We analyzed the minutes of the National Meetings of Research in Education in Sciences (Enpec), between the years of 2011 and 2015, which counted on a sum of 3567 works, of which we found five whose theme was affectivity in the teaching profession.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ABRAPEC). Estatuto. Bauru: 2005. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/estatuto-abrapec-registrado-no-carto%CC%81rio.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
ALVES, José Moysés; PESSOA, Wilton Rabelo; RODRIGUES, Ana Maria Sgrott; SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos; SANTOS, Patrícia Feitosa; CONCEIÇÃO, Luiz Carlos Silva da. Sentidos subjetivos relacionados com a motivação dos estudantes do Clube de Ciências da Ilha de Cotijuba. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0569-1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140307.
ALVES, José Moysés; SILVA, Daniele Dorotéia Rocha da; MARTINS, France Frahia; PEREIRA, Gerlany de Fátima dos Santos; SANTOS, Manuella Teixeira; CAMPOS, Miguel Arcanjo de Lima. Sentidos subjetivos da docência e motivação de professores de biologia do 1º. ano do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0569-2.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
BAPTISTA, Geilsa Costa Santos; EL-HANI, Charbel; CARVALHO, Graça S. Condições de trabalho escolar, sua influência na saúde e no desenvolvimento profissional de professores de Ciências: um estudo de caso com professores da Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0864-1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4ª Ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/index.htm. Acesso em: 3 jul. 2017.
ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), IX, 2013, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/. Acesso em: 3 jul. 2017.
ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), X, 2015, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/. Acesso em: Julho de 2017.
FERREIRA, Gabriela Kaiana; CUSTÓDIO, José Francisco. Influência das variáveis afetivas no envolvimento e desempenho de estudantes nas atividades de resolução de problemas de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1030-1.pdf. Acesso em: Julho de 2017.
FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
FONSECA, José Luiz Saldanha da; TALIM, Sérgio Luiz. Emoções de realização e os resultados de um teste de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0261-1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
GOIS, Fabio Moraes; HADDAD, Hamilton. O Papel do Vínculo Emocional no Processo de Mudança Conceitual. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, IX, 2013, Águas de Lindóia. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2013. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1284-1.pdf. Acesso em: Julho de 2017.
GUIMARÃES, Cristiano Luiz; SOUZA, Marta João Francisco Silva; SOUZA, Ruberley Rodrigues de. O processo ensino-aprendizagem e as relações afetivas professor-aluno na visão de estudantes de uma escola pública. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1064-1.pdf. Acesso em: Julho de 2017.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.
MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na Era Planetária: o Pensamento Complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul-dez 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 5 jul. 2017. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875.
PESSOA, Wilton Rabelo; ALVES, José Moysés. Motivação para estudar química: configurações subjetivas de uma estudante do segundo ano do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0164-1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
SANTARELLI, Maria Clara Igrejas Amon; MARAMATSU, Mikiya. A importância da afetividade na experimentação em Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1105-2.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
SANTOS, Douglas Elias; ABRANTES, Alberto; RIGOLON, Rafael Gustavo. Análise de correlação da satisfação do magistério com a presença de sintomas característicos da Síndrome de Burnout. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VIII, 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1298-1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2017.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. 3. ed. 2. reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.