The interaction between the self-assessment and planning processes in higher education institutions in Rio Grande do Sul state

Authors

  • Giovana Fernanda Justino Bruschi Unisinos
  • Alam de Oliveira Casartelli PUC-RS

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28002

Keywords:

Sinaes, Self-assessment, Planning.

Abstract

A consistent management to provide quality and sustainability in Higher Education Institutions (HEI) is what has led to debates in the educational segment. Concern about results for the Sinaes (National System Higher Education Evaluation) developed by the Ministry of Education is one of the important points of this process. One of the obligations contained in Sinaes is the establishment of the CPA (committee for assessment), which aims to conduct internal assessments in an HEI. The self assessments play a fundamental role in the development and improvements in institutions and thus worth mentioning if used effectively as inputs for planning the organization. Thus, this study aims to identify how is the relationship between the results of self assessments and planning processes in HEI. To this end, interviews were conducted with managers and coordinators responsible for CPA and the Strategic Planning or PDI – Institutional Development Plan. The statements of demonstrated interviewed everyone is aware of the importance on existing links between self-assessment and planning processes, however, there are no reports of a methodology, in any institution, to determine a standard for implementing these synchronized activities, joint is made as needed, through the delivery of reports to the rectory and the coordinators.

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Author Biographies

Giovana Fernanda Justino Bruschi, Unisinos

Mestrado em Gestão Educacional pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Especialização em Administração da Produção, Gestão da Qualidade, MBA em Gestão em Marketing e Graduação em Letras. Professora do MBA de Gestão de Pessoas e no MBA em Gerência Empresarial. Desenvolve estudos e pesquisas na área da Qualidade da Educação Superior, Comissão Própria de Avaliação e processos avaliativos de IES. Experiência em Redação e Revisão de Textos e Criação de Padrões, Material Didático ou Institucional. Atuação em Planejamento Estratégico, Gestão da Qualidade, Sustentabilidade e Responsabilidade Social em Instituições de Ensino Superior.

Alam de Oliveira Casartelli, PUC-RS

Possui Graduação em Administração de empresas, Mestrado em Gestão Empresarial e Doutorado em Comunicação Social. É Pró-Reitor de Adimnistração e Finanças da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência nas áreas de Administração, Gestão universitária, Educação e Marketing político. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUCRS. Atua também como avaliador Institucional do MEC.

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Published

2017-12-31

How to Cite

Bruschi, G. F. J., & Casartelli, A. de O. (2017). The interaction between the self-assessment and planning processes in higher education institutions in Rio Grande do Sul state. Educação Por Escrito, 8(2), 171–188. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28002

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