Formation and construction of teaching identity from the narrative of life’s histories
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.27911Keywords:
University teaching, Teacher formation, Life's history, Identity.Abstract
This article aims to understand how life histories and trajectories of professional formation contribute to the construction of the identity of teachers in higher education. The identity of a teacher derives from aspects such as his life history, the meaning he attributes to teaching, his pedagogical practices, and his formation, which is intrinsically linked to his identity and is vital to this personal construction. Initially, a theoretical discussion about aspects of the teacher formation process and the construction of the professional identity is presented, followed by the methodological procedures used to conduct the research and the results. The article sought to answer the following research question: How do university teachers construct their life trajectory and their identity? Participants of this empirical study were teachers of an academic unit of the courses of administration, accounting and economics of a university in RS. The data were obtained using documental research and life history techniques, being the aim of this research qualitative. As a conclusion of the study, we highlight the lack of pedagogical preparation at the beginning of the teaching life, since it was verified that the area studied does not adequately prepare professionals for teaching. In addition, it is emphasized that the influences of family and teachers were decisive in the trajectory and construction of identity, and mark their lives as people and professionals.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2000.
BURNIER, Suzana et al. Histórias de vida de professores: o caso da educação profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p. 343-358, maio/ago, 2007.
BUSS, Andréia de Mello et al. Professores universitários narrando suas trajetórias docentes: em busca de marcas da vida e da profissão. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR, 9.; CONGRESSO DE EDUCAÇÃO, 8., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2008. v. 1. p. 10477-10489.
CARDOSO, Maria I. S.; BATISTA, Paula M. F.; GRAÇA, Amândio B. S. A identidade do professor: desafios colocados pela globalização. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 65, p. 371-390, abr./jun. 2016.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira; SOUSA, Cyntia. O amor dos começos: por uma história das relações com a escola. Cadernos de Pesquisa, n. 111, p. 151-171, dez. 2000.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008. p. 295-316.
DENZIN, Norman K. Interpretando as vidas de pessoas comuns: Sartre, Heidegger e Faulkner. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, p. 29-43, 1984.
FÁVERO, Altair Alberto; MARQUES, Marta. Reflexão-ação no exercício da docência universitária. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: UCS, 2012. v. 1. p. 1-10.
FONSECA, Selva Guimarães. Saberes da experiência, histórias de vida e formação docente. In: CICILLINI, G. A.; NOGUEIRA, S. V. Educação escolar: políticas, saberes e práticas pedagógicas. Uberlândia: Edufu, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 11-23, 1999.
NÓVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000.
NUNES, Dalma Persia Nelly Alves. A construção da docência universitária: a percepção dos professores no processo de socialização. ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO E CONGRESSO INTERNACIONAL DE TRABALHO DOCENTE E PROCESSOS EDUCATIVOS, Anais... 2013. v. 1. p. 30-41,
PIMENTA. Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
QUADROS, Ana Luiza de et al. Os professores que tivemos e a formação da nossa identidade como docentes: um encontro com nossa memória. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 4-11, 2005.
RIBEIRO, Marinalva L.; CUNHA, Maria. I. Trajetórias da docência universitária em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. Interface – Comunic., Saúde, Educ., v. 14, n. 32, p. 55 68, jan./mar. 2010.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários – elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-14, jan./fev./abr., 2000.
______. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Campinasm, Unicamp, v. 21, n. 73, dez. 2000.
TIMM, Edgar Zanini; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A história de vida na docência na Educação Superior e o desenvolvimento humano do professor. Revista de Educação do Cogeime, v. 24, n. 46, p. 123-143, 2015.
VIOLA, Juliana. Docência universitária: trajetórias e saberes da formação de professores na área de ciências biológicas da UFU. Horizonte Científico, v. 1, n. 1, p. 1-26, 2007.
ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.