Formation and construction of teaching identity from the narrative of life’s histories

Authors

  • Jussara Besutti Universidade de Passo Fundo - PPGAdm
  • Roberta Cristina Redante Universidade de Passo Fundo - PPGAdm
  • Altair Alberto Fávero Universidade de Passo Fundo - PPDEdu

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.27911

Keywords:

University teaching, Teacher formation, Life's history, Identity.

Abstract

This article aims to understand how life histories and trajectories of professional formation contribute to the construction of the identity of teachers in higher education. The identity of a teacher derives from aspects such as his life history, the meaning he attributes to teaching, his pedagogical practices, and his formation, which is intrinsically linked to his identity and is vital to this personal construction. Initially, a theoretical discussion about aspects of the teacher formation process and the construction of the professional identity is presented, followed by the methodological procedures used to conduct the research and the results. The article sought to answer the following research question: How do university teachers construct their life trajectory and their identity? Participants of this empirical study were teachers of an academic unit of the courses of administration, accounting and economics of a university in RS. The data were obtained using documental research and life history techniques, being the aim of this research qualitative. As a conclusion of the study, we highlight the lack of pedagogical preparation at the beginning of the teaching life, since it was verified that the area studied does not adequately prepare professionals for teaching. In addition, it is emphasized that the influences of family and teachers were decisive in the trajectory and construction of identity, and mark their lives as people and professionals.

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Author Biographies

Jussara Besutti, Universidade de Passo Fundo - PPGAdm

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo (2002). Pós graduação em Intervenções Psicossociais (UPF) e em Gestão de Pessoas (ESPM), formação complementar em Dinâmica dos Grupos, é Mestranda em Administração PPGAdm (UPF).

Roberta Cristina Redante, Universidade de Passo Fundo - PPGAdm

Possui graduação em Design pela Universidade de Caxias do Sul (2015) e é Mestranda em Administração pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo - PPDEdu

Possui graduação em Filosofia Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo (1989), especialização em Epistemologia das Ciências Sociais (1993), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e Pós-Doutorado (bolsista Capes) pela Universidad Autónoma del Estado de México (2012). Atualmente é professor titular III e pesquisador da Universidade de Passo Fundo. É professor do Corpo docente permanente do Mestrado e Doutorado em Educação atuando na linha de Políticas Educacionais.

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Published

2017-12-31

How to Cite

Besutti, J., Redante, R. C., & Fávero, A. A. (2017). Formation and construction of teaching identity from the narrative of life’s histories. Educação Por Escrito, 8(2), 260–277. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.27911

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