The attitudinal contents and education by research in youth and adult education

Authors

  • Thelma Duarte Brandolt Borges Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Valderez Marina do Rosário Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24802

Keywords:

educating for research, attitudinal contents, youth and adult education.

Abstract

This research was conducted in order to investigate the contributions of Education by Research for the development of attitudinal content in the Youth and Adult Education. For this, 26 students of this modality participated in a teaching sequence prepared under the foundations of this pedagogical practice which involves questioning, building arguments and communication. The information gathered revealed that the teaching strategy favored the development of self- esteem and autonomy of students, benefited the interpersonal relationships in the classroom, promoting a climate of cooperation, contributing to a change of attitude towards participation as students as subjects in the process of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Celso. Relações interpessoais e autoestima: sala de aula como um espaço de crescimento integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

BRANDEN, Nathaniel. Autoestima no trabalho: como pessoas confiantes e motivadas constroem organizações de alto desempenho. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

CAMARGO, Poliana da Silva Almeida Santos. EJA e a teoria das representações sociais:influências no processo de ensino-aprendizagem. In: X Congresso Nacional de Educação; I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação. Anais ... Curitiba: PUCPR, 7 a 10 de novembro de 2011, p. 9824-9842. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5446_3710.pdf. Acesso em: 28 out. 2015.

CARRETERO, M.; LIMÓN, M. La construccción del conocimiento histórico: algumas cuestiones pendientes de investigación. Cuadernos de Pedagogia, n. 221, p. 24-26, 1994. Disponível em: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=35692. Acesso em: 05 ago. 2015.

CODO, W.; GAZZOTTI, A. A. Trabalho e afetividade. In: CODO, W. (Org.). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 48-59.

COLL, César; POZO, Juan Ignacio; SARABIA, Bernabé; VALLS, Enric. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

CORREA, Licínia Maria et al. Os significados que os jovens e adultos atribuem à experiência escolar. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., 2003. Anais eletrônicos ... Poços de Caldas, MG, out. 2003. p. 1-18. Disponível em: www.anped.org.br/reunioes/26/trabalhos/liciniamariacorrea.rtf. Acesso em: 06 ago. 2015.

DELORS, Jacques et al. Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO/MEC, 1996. Disponível em: http://ftp.infoeuropa.eurocid.pt/database/000046001-000047000/ 000046258.pdf. Acesso em: 12 out. 2015.

DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

LIMA, Valderez Marina do Rosário. Pesquisa na sala de aula: um olhar na direção do desenvolvimento da competência social. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. R. (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 275-292.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011. 224p.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Güntzel. esquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do Rosário (Orgs.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 9-24.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Angel Gómez. A aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; ROCHA-FILHO, João Bernardes da. A Pesquisa como prática na sala de aula de Ciências e Matemática: um olhar sobre dissertações. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 3, p. 53-81, nov. 2009. Disponível em: http://alexandria.ppgect.ufsc.br/files/2012/03/maurivan.pdf. Acesso em: 03 ago. 2015.

SISTO, F. F.; OLIVEIRA, G. C.; FINI, L. D. T. (Orgs.). Leituras de psicologia para formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2000.

SOUZA, João Francisco. A Educação de Jovens e Adultos no Brasil e no Mundo. Recife, PE: Edições Bagaço, 2000.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2016-12-31

How to Cite

Brandolt Borges, T. D., & Lima, V. M. do R. (2016). The attitudinal contents and education by research in youth and adult education. Educação Por Escrito, 7(2), 208–218. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.24802

Most read articles by the same author(s)