Thinking about possibilities of teacher education

Authors

  • Anthony Fábio Torres Santana Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16943

Keywords:

Teacher Training. Education. Contemporary.

Abstract

This text follows paths considering the concept of training, and seeks to understand their understandings in education. So I think the teacher training, while movements that teach and are the teacher, through the relations of life, in teaching and learning with their students in the classroom daily. The knowledge previously listed training, based on disciplinary actions, are the result of a modernity that stratifies scientistic knowledge, and puts in a linear progression. Such construction comes in instituting as subjects and especially as teachers. From this perspective, teacher training needs spaces and nesting levels, enabling among others, the existence of creation. Since this is so, the sharing of the unique experience of every life, the possibility of the composition of the training process traversed by plural aspects. This article is methodological contribution to literature. Browse these possibilities, especially those that form the teacher, this is what you want written.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anthony Fábio Torres Santana, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui licenciatura plena em História pela Universidade Tiradentes - UNIT (2008), especialização em Ensino de História: Novas Abordagens, pela Faculdade São Luís de França - FSLF (2010), mestrado em Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2011). É Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUC/RS, atua na condição de pesquisador no Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Subjetividades (GPECS/UNIT/CNPq), é sócio da Sociedade Brasileira Para o Progresso da Ciência - SBPC. Desenvolve pesquisas acerca dos seguintes temas: educação e formação de professores.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Por um ensino que deforme: o docente na pós-modernidade. Disponível em: http://www.cnslpb.com.br/arquivosdoc/MATPROF.pdf . Acesso em: 17 mar. 2014.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 92, p. 34-51, 2011.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação (UFSM), v. 36, p. 203-218, 2011.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução

de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

HERMANN. Nadja Mara Amilibia. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

HERMANN. Nadja Mara Amilibia. Hermenêutica e educação: o que você precisa saber sobre. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

KOHAN, Walter. Omar. O que pode um professor? Revista Educação – Dossiê Deleuze pensa a educação, São Paulo: Segmento, ano I, ed. esp., p. 48-57, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução de Mário Ferreira dos Santos. Petrópolis: Vozes, 2007. (Coleção Textos filosóficos).

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SILVA, Thomas Tadeu da. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO. A crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 2000.

Published

2014-06-26

How to Cite

Santana, A. F. T. (2014). Thinking about possibilities of teacher education. Educação Por Escrito, 5(1), 30–40. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16943

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)