Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29766Keywords:
Psychoeducational interventions. Resilience. Positive Psychology.Abstract
This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.
Downloads
References
ALMEIDA, A. T. de. Recomendações para a prevenção do cyberbullying em contexto escolar: uma revisão comentada dos dados da investigação. Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 19, n. 1, p. 77-91, 2014. Disponível em: <http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1657/1125>. Acesso em: 10 mar. 2015.
ASSIS, S. G. et al. Encarando os desafios da vida: uma conversa com adolescentes. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005. Disponível em: <http://www.soperj.org.br/download/encarando% 20os%20desafios%20da%20vida.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2015.
BARUDY, J.; DARTAGNAN, M. Los buenos tratos a la infância. Parentalidad, apego y resiliencia. 3. ed. Madrid: Gedisa, 2007.
BLUM, R. W. Risco e resiliência: sumário para desenvolvimento de um programa. Adolescência Latinoamericana, v. 1, p. 16-19, 1997.
BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996 [original de 1979].
BRONFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Trad. de A. C. Barreto. Rev. téc. Sílvia H. Koller. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BRONFENBRENNER, U. Environments in developmental perspective: Theoretical and operational models. In: Friedmann , Y. L.; WACHS, T. D. (Orgs.). Captation and assessment of environments across the life. Washington: American Psychological Association, 1999.
BRONFENBRENNER, U.; MORRIS, P. The ecology of developmental processes. In: DANON, W. (Ed.). Handbook of child psychology. New York: John Wiley & Sons, 1998. p. 993-1027.
BROWN, L. M.; LAMB, S.; TAPPAN, M. Packaging boyhood: saving our sons from superheroes, slackers, and other media stereotypes. New York: St. Martin’s Press, 2009.
BURKE, J. M. Hypnosis and superheroes. In: RUBIN, L. C. (Ed.). Using superheroes in counseling and play therapy. New York: Springer, 2007, p. 271-92.
CANDORELLI, A. O florescer do lótus na lama: sobre educação e resiliência. In: CABRAL, S.; CYRULNIK, B. (Orgs.). Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.
CECCONELLO, A. M.; KOLLER, S. H. Resiliência: perspectivas conceituais da dimensão. In: CABRAL, S.; CYRULNIK, B. (Orgs.). Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015. Cap. 11, p. 209-226. CYRULNIK, B. Autobiografia de um espantalho. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CYRULNIK, B. Resiliência: continuar a nascer. In: CABRAL, S.; CYRULNIK, B. (Orgs.). Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015. Cap. 2, p. 33-56.
DE-SOUZA, D.; RADELL, J. Superheroes: An opportunity for prosocial play. Young Children, v. 66, p. 26-31, 2011.
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz, 7. ed. Campinas: Verus, 2012.
FEIGE, K. (Prod.); JOHNSTON, J. (Dir.). Captain America: the first avenger [Motion picture]. United States: Paramount Pictures, 2011
FRADKIN, C. Janina Scarlet: superhero therapy – a hero’s journey through acceptance and commitment Therapy. Journal of Youth and Adolescence, v. 47, 2017.
FRADKIN, C.; WESCHENFELDER, G. V.; YUNES, M. A. M. Shared adversities of children and comic superheroes as resources for promoting resilience. Child Abuse & Neglect, v. 51, p. 407-415, 2016.
FRADKIN, C.; WESCHENFELDER, G. V.; YUNES, M. A. M. The pre-cloak superhero: a tool for superhero play and intervention. Pastoral Care in Education, 2017.
FRANCISCO, M. V.; LIBÓRIO, R. M. C. Um estudo sobre bullying entre escolares do Ensino Fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v22n2/a05v22n2.pdf>. Acesso em: 20 out. 2014.
GARBARINO, J.; ABRAMOWITZ, R. H. Sociocultural risk and opportunity. In: GARBARINO, J. (Ed.). Children and families in the social environment, 2. ed. New York: Aldine de Gruyter, 1992. p. 35-70.
GARCIA, N. M. Educação nas famílias de pescadores artesanais: transmissão geracional e processos de resiliência. Dissertação não publicada (Mestrado em Educação Ambiental) – Fundação Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2007.
HARRIS, K. I. Heroes of resiliency and reciprocity: teachers’ supporting role for reconceptualizing superhero play in early childhood settings. Pastoral Care in Education, v. 1-16, 2016.
HART, A. et al. Uniting resilience research and practice with an inequalities approach. Sage On, p. 1-13, 2016.
HOFFMAN, E. Magic capes, amazing powers: transforming superhero play in the classroom. St. Paul, MN: Redleaf Press, 2004.
HOLLAND, P. We don't play with guns here. New York: McGraw-Hill Education, 2003.
IRWIN, W. (Org.). Super-heróis e a filosofia. São Paulo: Madras, 2005.
JULIANO, M. C. C. Rede família: uma tecnologia social promotora de resiliência familiar e comunitária. Rio Grande: Pluscom, 2014.
KREIDER, R.; FIELDS, J. Living arrangements of children: 2001. Current population reports, 70-104, U.S. Census Bureau, 2005.
LIBÓRIO, R. M. C.; UNGAR, M. Resiliência oculta: a construção social do conceito e suas implicações para práticas profissionais junto a adolescentes em situação de risco. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 23, n. 3, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>.
LIMA, E. D.; BERSH, A. A.; YUNES, M. A. M. Children’s perceptions of the relational and educational practices at shelter institutions. In: DELL’AGLIO, D. D.; KOLLER, S. H. (Org.). Vulnerable children and youth in Brazil innovative approaches from the psychology of social development. Springer Nature, v. 1, p. 191-210, 2017.
MARAZI, K. Superhero or vigilante? A matter of perspective and brand management. European Journal of American Culture, v. 34, p. 67-82, 2015.
MASTEN, Ann S. Ordinary magic: resilience processes in development. New York, London: The Guilford Press, 2014.
MIRANDA, A. T; YUNES, M. A. M. O ato da denúncia de abuso sexual contra crianças e adolescentes no ambiente escolar. In: LEAL, M. L. P.; LEAL, M. F. P.; LIBÓRIO, R. C. (Ed.). Tráfico de pessoas e violência sexual. Brasília: Violes/Ser/UnB, 2007, p. 167-190.
NELSON, C. What would Superman do? In: RUBIN, L. C. (Ed.). Using superheroes in counseling and play therapy. New York: Springer, 2007. p. 49-67.
OLWEUS, D. Bullying at school. Oxford USA: Blackwell Publishing, 1996.
PESSOA, A. G. Trajetórias negligenciadas: processos de resiliência em adolescentes com histórico de envolvimento no tráfico de drogas. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdades de Ciência e Tecnologia, 2015.
POSECK, B. V. Psicología Positiva: una nueva forma de entender la psicología. Madrid: Calamar Ediciones, 2008.
POTTER-EFRON, R.; POTTER-EFRON, P. Letting go of anger: the 10 most common anger styles and what to do about them. Oakland, CA: New Harbinger, 1995.
ROEMMICH, M. (Prod./Dir.). Black Widow [Motion picture]. United States: MGM/UA Entertainment Company, 2010.
RUBIN, L. C. Superheroes and heroic journey: Re-claiming loss in adoption. Creative interventions in grief and loss therapy: In: DUFFEY, T. (Ed.). When the music stops, a dream dies. New York: Routledge, 2007. p. 237-252.
RUTTER, M. Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, v. 57, n. 3, p. 316-331, 1987.
SAYERS, J. M. The Incredible Hulk and emotional literacy. In: RUBIN, L. C. (Ed.). Using superheroes in counseling and play therapy. New York: Springer, 2007. p. 89-101.
SCANLON, P. Superheroes are super friends: Developing social skills and emotional reciprocity with autism spectrum clients. In: RUBIN, L. C. (Ed.). Using superheroes in counseling and play therapy. New York: Springer, 2007. p. 169-191.
SCARLET, J. Superhero therapy: a hero’s journey through acceptance and commitment therapy. London: Little, Brown Book Group, 2016.
SCHULTZ, N. C. W. et al. A compreensão sistêmica do bullying. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 17, n. 2, p. 247-254, abr./ jun. 2012. Disponível em: <http://www.readcube.com/articles/10.1590%2FS1413-73722012000200008>. Acesso em: 20 jun. 2014.
SELIGMAN, M. E. P. et al. Positive Psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, v. 60, n. 5, p. 410-421, July/Aug. 2005.
SELIGMAN, M. E. P. Felicidade autêntica: usando a nova psicologia positiva para a realização permanente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.
SENNA, M. T. T. R. Pesquisa em Educação Infantil: o paradigma sistêmico de Urie Bronfenbrenner. Curitiba: CRV, 2011.
SILVEIRA, S. B. A. B; GARCIA, N. M.; PIETRO, A. T.; YUNES, M. A. M. Inserção ecológica: metodologia para pesquisar riscos e intervir com proteção. Psicologia da Educação, n. 29, p. 57-74, 2009.
SPENGLER, P. (Prod.); DONNER, R. (Dir.). Superman [Motion picture]. United States: Warner Bros, 1978. WALSH, F. Fortalecendo a resiliência familiar. São Paulo: Roca. 2005.
WESCHENFELDER, G. Aristóteles e os super-heróis: a ética inserida nas histórias em quadrinhos. São Paulo: Garcia Edizioni, 2014.
WESCHENFELDER, G. (Org.). EJA: desafios e conquistas – um panorama da educação de jovens e adultos em Novo Hamburgo. Porto Alegre: Pacartes, 2016.
YUNES, M. A. M. Dimensões conceituais da resiliência e suas interfaces com risco e proteção. In: MURTA, S. G.; FRANÇA, C. L.; BRITO, K.; POLEJACK, L. (Orgs.). Prevenção e promoção em saúde mental: fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. Novo Hamburgo: Synopisis, 2015. p. 93-112.
YUNES, M. A. M. et al. Um educador para proteger do risco e tricotar a resiliência: o profissional da educação como agente de proteção e de promoção de reslisiência. In: CABRAL, S.; CYRULNIK, B. Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.
YUNES, M. A. M.; GARCIA, N. M.; ALBUQUERQUE, B. M. Monoparentalidade, pobreza e resiliência: entre as crenças dos profissionais e as possibilidades de convivência familiar, Psicologia, Reflexão e Crítica, v. 20, n. 3, p. 351-360, 2007.
YUNES, M. A. M.; SZYMANSKI, H. Crenças, sentimentos e percepções acerca da noção de resiliência em profissionais da saúde e da educação que atuam com famílias pobres. Psicologia da Educação, n. 17, p. 119-137, 2003.
YUNES, M. A. M.; SZYMANSKI, H. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: TAVARES, J. (Org.). Resiliência e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 13-42.
ZISKIN, L.; BRYCE, I. (Prod.); RAIMI, S. (Dir.). Spider-Man [Motion picture]. United States: Columbia Pictures, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.