Training for research ethics: a look at postgraduate programs in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26889

Keywords:

Research ethics. Scientific integrity. Researchers training.

Abstract

The attention of Brazilian education researchers for the debates, studies and researches on research ethics is something recent. The objective of the research that supports this paper is to identify, in Brazil, which postgraduate programs in Education include research ethics subject in the discipline description. The documentary research method was used, considering as documents the discipline descriptions of the Brazilian postgraduate programs in Education, available in digital format in the Sucupira Platform. Of the set of 8,892 disciplines, only 69 (0.78%) include the research ethics theme in their discipline description. These disciplines are distributed by 37 postgraduate programs in Education, representing 21.64% of the total. This result indicates the urgent need to guarantee disciplinary and systematic training on the research ethics theme in postgraduate programs in Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Batista Carvalho Nunes, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela (Espanha). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Líder do grupo de pesquisa Laboratório de Analítica, Tecnologia Educacional e Software Livre (LATES).

References

ALMEIDA, E. C. E.; GUIMARÃES, J. A. A pós-graduação e a evolução da produção científica brasileira. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013.

AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (AERA). Code of ethics. Educational Researcher, v. 40, n. 3, p. 145-156, 2011.

AUSTRALIAN ASSOCIATION FOR RESEARCH IN EDUCATION (AARE). Code of ethics. Deakin: AARE, 1993. Disponível em: <http://www.aare.edu.au/pages/aare-code-ofethics.html>. Acesso em: 8 jul. 2016.

BESSA, J. C. R. Por uma cultura de ética e de integridade do pesquisador em formação inicial. Revista Espaço Acadêmico, n. 159, p. 114-121, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília: CNS, 2012.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Brasília: CNS, 2016.

BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (BERA). Ethical guidelines for educational research. London: BERA, 2011.

CARVALHO, I. C. M.; MACHADO, F. V. A regulação da pesquisa e o campo biomédico: considerações sobre um embate epistêmico desde o campo da educação. Práxis Educativa, v. 9, n. 1, p. 209-234, 2014.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Relatório da Comissão de Integridade de Pesquisa do CNPq. Brasília: CNPq, 2011.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE (CNS). Desenvolvido pela Equipe de Comunicação do CNS, 2015. Apresenta consulta à sociedade de Minuta de Resolução Complementar sobre “As especificidades éticas das pesquisas nas Ciências Sociais e Humanas e de outras que se utilizam de metodologias próprias dessas áreas”. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/ultimas_noticias/2015/07jul21_minuta.html>. Acesso em: 8 jul. 2015.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL

DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plataforma Sucupira.

Brasília, 2016. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.

br/sucupira/public/consultas/coleta/disciplina/viewDisciplina.

jsf?popup=true&id_disciplina=122499>. Acesso em: 30 nov.

DANCEY, C. P.; REIDY, J. Estatística sem Matemática para Psicologia. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

DEUTSCHE GESELLSCHAFT FÜR ERZIEHUNGSWISSENSCHAFT (DGFE). Code of ethics of Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Berlin: DGfE, 1999.

DW. Presidente da Hungria renuncia devido a escândalo de plágio. Deutsche Welle, Bonn (Alemanha), 2 abr. 2012. Disponível em: <http://dw.com/p/14WcT>. Acesso em: 20 fev. 2017.

DW. Universidade revoga título de doutorado da ministra alemã da Educação. Deutsche Welle, Bonn (Alemanha), 5 fev. 2013. Disponível em: <http://dw.com/p/17YcK>. Acesso em: 20 fev. 2017.

FANG, F. C.; STEENC, R. G.; CASADEVALL, A. Misconduct accounts for the majority of retracted scientific publications. PNAS, v. 109, n. 42, p. 17028-17033, 2012.

FARE, M.; MACHADO, F. V.; CARVALHO, I. C. M. Breve revisão sobre regulação da ética em pesquisa: subsídios para pensar a pesquisa em educação no Brasil. Práxis Educativa, v. 9, n. 1, p. 247-283, 2014.

FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P.; TAKAMATSU, R. T.; SUZART, J. Métodos quantitativos com Stata. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

FÁVERO, M. L. A. Durmeval Trigueiro Mendes e sua contribuição à pós-graduação em educação. Revista Brasileira de Educação, n. 30, p. 36-46, 2005.

FISHER, C. B.; FRIED, A. L.; FELDMAN, L. G. Graduate socialization in the Responsible Conduct of Research: a national survey on the research ethics training experiences of psychology doctoral students. Ethics & Behavior, v. 19, n. 6, p. 496-518, 2009.

GRAY, P. W.; JORDAN, S. R. Supervisors and academic integrity: supervisors as exemplars and mentors. J Acad Ethics, v. 10, p. 299-311, 2012.

ISON, D. C. Plagiarism among dissertations: prevalence at online institutions. J Acad Ethics, v. 10, p. 227-236, 2012.

KALICHMAN, M.; SWEET, M.; PLEMMONS, D. Standards of sientific conduct: disciplinary differences. Sci Eng Ethics, v. 21, p. 1085-1093, 2015.

KROKOSCZ, M. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 745-818, 2011.

MACHADO, U. Chalita fez autoplágio para obter mestrado. Folha de S. Paulo, São Paulo, 12. set. 2012. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/poder/25452-chalita-fezautoplagio-para-obter-mestrado.shtml>. Acesso em: 8 jul. 2016.

MENDES, E. T. B.; FARIAS, I. M. S.; NÓBREGATHERRIEN, S. M. Trabalhando com materiais diversos e exercitando o domínio da leitura: a pesquisa bibliográfica e a pesquisa documental. In: NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; FARIAS, I. M. S.; NUNES, J. B. C. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. v. 3. Fortaleza: EdUECE, 2011. p. 25-42.

NUNES, J. B. C. Formação de pesquisadores em Educação para a ética em pesquisa. In: CARVALHO, M. V. C.; CARVALHÊDO, J. L. P.; ARAÚJO, F. A. M. (Org.). Caminhos da pós-graduação em Educação no Nordeste do Brasil: avaliação, financiamento, redes e produção científica. Teresina: EDUFPI, 2016. p. 59-71.

PITHAN, L. H.; VIDAL, T. R. A. O plágio acadêmico como um problema ético, jurídico e pedagógico. Direito & Justiça, v. 39, n. 1, p. 77-82, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). UFMG comprova plágio e cassa título de doutora de exestudante da Faculdade de Letras. Agência de Notícias, Belo Horizonte, 27 out. 2015. Disponível em: <https://www.ufmg.br/online/arquivos/040650.shtml>. Acesso em: 20 fev. 2017.

WYMAN, J. F.; HENLY, S. J. PhD programs in nursing in the United States: visibility of American Association of Colleges of Nursing core curricular elements and emerging areas of science. Nursing Outlook, v. 63, p. 390-397, 2015.

Published

2017-08-30

How to Cite

Nunes, J. B. C. (2017). Training for research ethics: a look at postgraduate programs in Education. Educação, 40(2), 183–191. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26889

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics

Most read articles by the same author(s)