Ethics in education research: overview and challenges post the CNS nº 510/2016 Resolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26878

Keywords:

in research. Educational research. National Association of Postgraduate Studies and Research in Education – Anped.

Abstract

This paper presents an overview of ethics in research in the area of education and the main challenges after the approval of the CNS (National Health Council) 510/2016 Resolution, which deals with the applicable ethical norms to Human and Social Sciences research. We argue that the current norms and procedures of the ethical review of the CEP/Conep (Committee for Ethics in Research/National Commission of Ethics in Research) System are highly bureaucratic and express a limited view of ethics in research. We also point out that ethics in research need to integrate the education process of researchers and that it would be relevant to elaborate a guiding document in the area of Education with the purpose of instrumentalizing the researchers of the area on the discussion of ethics in research and the dilemmas involved in the current ethical review system (CEP/Conep System). This paper indicates that the creation of a system of ethical review outside the area of Health continues on the agenda of the scientific associations of Human and Social Sciences.

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Author Biography

Jefferson Mainardes, Universidade Estadual de Ponta Grossa

É licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1988), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e Doutor (PhD) pelo Institute of Education/University of London (2004). É professor adjunto do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa e International Alumni Ambassador - Alumni Association - Institute of Education/ University of London (representante de ex-alunos brasileiros). Possui Bolsa de Produtividade em Pesquisa - CNPq. Atualmente é coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da UEPG. Desenvolve pesquisas sobre políticas educacionais enfocando, principalmente, a organização da escolaridade em ciclos e políticas para a Educação Fundamental.

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Published

2017-08-30

How to Cite

Mainardes, J. (2017). Ethics in education research: overview and challenges post the CNS nº 510/2016 Resolution. Educação, 40(2), 160–173. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26878

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Section

Dossier - Regulation of Research Ethics