The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations

Authors

  • Karen Selbach Borges Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Léa da Cruz Fagundes Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.21804

Keywords:

Innovation. Invention. Cognitive mechanisms. Jean Piaget.

Abstract

This paper aim to show that the theory of Jean Piaget explains the cognitive mechanisms used by inventors in their creations. Knowing that the creative process is different for each person, we seek through a metaphor, the “cyclone of creation”, represent the steps of this process. Finally, we wish to promote a reflection on the following question: given that the mechanisms described by Piaget are effective for the production of inventions and that these are important for the innovations how to promote the development of mechanisms that will turn the youth of today in tomorrow’s innovators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Selbach Borges, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, câmpus Porto Alegre, na área de informática.

Aluna de doutorado em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Léa da Cruz Fagundes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora convidada do Mestrado em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora do Programa de Pós Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Coordenadora de pesquisa no Laboratório de Estudos Cognitivos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Assessora do Ministério de Educação

References

ALESSANDRINI, Cristina Dias. Análise microgenética da oficina criativa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.

BROWN, T. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CHRISTESEN, Clayton M.; DYER, Jeff; GREGERSEN, Hal B. DNA do inovador: dominando as 5 habilidades dos inovadores e ruptura. São Paulo: HSM, 2012.

DE MASI, Domenico. Descoberta e invenção. Rio de Janeiro: Sextante, 2005.

DUMONT, Antonio Santos. Os meus balões. Brasília: Fundação Rondon, 1986.

GALLO, Carmine. A arte de Steve Jobs: pincípios revolucionários sobre inovação para o sucesso em qualquer atividade. São Paulo: Lua de Papel, 2010.

INPI. Manual para depositante de patentes. 2015. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/menu-servicos/patente/arquivos/manual-para-o-depositante-de-patentes.pdf. Acesso em: ago. 2015.

ISAACSON, Walter. Os inovadores: uma biografia da revolução digital. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

JUSTO, J. S. Criatividade no mundo contemporâneo. In: VASCONCELOS, Mário Sérgio (org.). Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 59-78.

LA TAILEE, Yves de. O lugar da interação social na concepção de Jean Piaget. In: LA TAILEE, Yves de; OLIVEIRA, Marta Kohl de; DANTAS, Heloisa. Piaget, Vigotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992. p. 11-21.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Processo de conhecimento: tipos de abstração e tomada de consciência. Memos do NIED, n. 27. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1994. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/ojs/index.php/memos/article/download/83/82. Acesso em: ago. 2015.

MONTANGERO, Jacques; MAURICE-NAVILLE, Danielle. Piaget ou a inteligência em evolução. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. Petrópolis: Vozes, 1971.

PIAGET, Jean. A teoria de Piaget. In: MUSSEN, P. H. (org). Psicologia da criança. Desenvolvimento Cognitivo. São Paulo: E.P.U. 1975. Vol. 4, p. 71-117.

PIAGET, Jean. O desenvolvimento do pensamento: equilibração das estruturas cognitivas. Lisboa: Dom Quixote, 1977.

PIAGET, Jean. Desenvolvimento e aprendizagem. Porto Alegre: UFRGS/FACED/DEBAS, 1995.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

PIAGET, Jean. Criatividade. In: VASCONCELOS, Mário Sérgio (org). Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 11-20.

PIAGET, Jean. Para onde vai a educação. 20. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.

SANTOS, Evanilson Nunes et al. Criatividade e inovação: otimizando uma ferramenta pedagógica. Revista Expressão, n. 5. Disponível em: http://www4.faculdadepromove.br/expressao/index.php/files/article/download/29/26. Acesso em: jun. 2014.

SCHUMPETER, Joseph. A teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

Published

2016-09-12

How to Cite

Borges, K. S., & Fagundes, L. da C. (2016). The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations. Educação, 39(2), 242–248. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.21804

Issue

Section

Other Topics