Reconfigurations of scientific knowledge and its implications for higher education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13185Keywords:
Curriculum. Training. Higher Education.Abstract
The text discusses the context of crisis of legislators of modern science metanarrative and its implications for higher education institutions in terms of teaching, research and teacher training curricula. Following the clues left by Jean-François Lyotard, in his work The postmodern condition (2000), the study discusses the process of introduction of technical mechanisms in the Brazilian educational system for making a “scientistic” model of knowledge and determines the profile “neotecnicista” training. The analyses converge with lyotardiana criticism and pointed out the inadequacy of modern metanarratives on the coexistence of multiple discourses, practices and rationalities that permeate the space of social life and the institutional field of education and the curriculum. Finally, it emphasizes the importance of integrative theoretical dimensions, political and sociocultural in curricula of teacher-researchers in higher education.
Downloads
References
BARBOSA, Wilmar do Valle. Tempos pós-modernos. In: LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO (MEC). Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em curso de nível superior. Maio/2000.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. São Paulo: Tempo Brasileiro; BTU, 1990.
LARROSA, Jorge. Nietzsche & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.
MACEDO, Elizabeth. Formação de professores e diretrizes curriculares nacionais: para onde caminha a educação? Teias, Rio de Janeiro, n. 2, p. 7-18, jul.-dez. 2000.
MACEDO, Elizabeth; MOREIRA, Antonio Flávio. Em defesa de uma orientação cultural na formação de professores.
In: CANEN, Ana; MOREIRA, Antonio Flávio (Org.). Ênfases e omissões no currículo. Campinas, São Paulo: Papirus,
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Da ideia de universidade à universidade de ideias. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 27/28, p. 11-62, jun. 1989.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. Porto, Portugal: Afrontamento, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.