Reconfigurations of scientific knowledge and its implications for higher education

Authors

  • José Valdinei Albuquerque Miranda Universidade Federal do Pará/ UFPA
  • Gilcilene Dias da Costa Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13185

Keywords:

Curriculum. Training. Higher Education.

Abstract

The text discusses the context of crisis of legislators of modern science metanarrative and its implications for higher education institutions in terms of teaching, research and teacher training curricula. Following the clues left by Jean-François Lyotard, in his work The postmodern condition (2000), the study discusses the process of introduction of technical mechanisms in the Brazilian educational system for making a “scientistic” model of knowledge and determines the profile “neotecnicista” training. The analyses converge with lyotardiana criticism and pointed out the inadequacy of modern metanarratives on the coexistence of multiple discourses, practices and rationalities that permeate the space of social life and the institutional field of education and the curriculum. Finally, it emphasizes the importance of integrative theoretical dimensions, political and sociocultural in curricula of teacher-researchers in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Valdinei Albuquerque Miranda, Universidade Federal do Pará/ UFPA

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Pará/UFPA. Desenvolve estudo e pesquisa nas áreas de Hermenêutica e Pensamento da Alteridade em Educação. E-mail [email protected]

Gilcilene Dias da Costa, Universidade Federal do Pará

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA). Professora Adjunto II da Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus Universitário do Tocantins/Cametá. Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS), respectivamente, 2003 e 2008. Docente e pesquisadora nas áreas de Educação e Linguagem com ênfase nos estudos de Currículo, Produção Textual, Filosofias da Diferença e Educação, Linguagem, Antropofagia Literária. Líder do Grupo de Pesquisa PHILIA - Filosofia, Linguagem e Alteridade na Educação. Membro da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação (SOFIE). Atualmente desenvolve estudos e pesquisas sobre as Filosofias da Diferença de Friedrich Nietzsche e Gilles Deleuze articuladas ao campo da Educação e da Linguagem. Coordena o Projeto de Pesquisa "Educação e Linguagem na Perspectiva Estética de Nietzsche e Deleuze" (PROPESP/UFPA) 2011-2013.

References

BARBOSA, Wilmar do Valle. Tempos pós-modernos. In: LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO (MEC). Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em curso de nível superior. Maio/2000.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. São Paulo: Tempo Brasileiro; BTU, 1990.

LARROSA, Jorge. Nietzsche & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

MACEDO, Elizabeth. Formação de professores e diretrizes curriculares nacionais: para onde caminha a educação? Teias, Rio de Janeiro, n. 2, p. 7-18, jul.-dez. 2000.

MACEDO, Elizabeth; MOREIRA, Antonio Flávio. Em defesa de uma orientação cultural na formação de professores.

In: CANEN, Ana; MOREIRA, Antonio Flávio (Org.). Ênfases e omissões no currículo. Campinas, São Paulo: Papirus,

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Da ideia de universidade à universidade de ideias. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 27/28, p. 11-62, jun. 1989.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. Porto, Portugal: Afrontamento, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

Published

2014-08-11

How to Cite

Miranda, J. V. A., & Costa, G. D. da. (2014). Reconfigurations of scientific knowledge and its implications for higher education. Educação, 37(2), 288–296. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13185

Issue

Section

Other Topics