Práticas de liderança em tempos de isolamento social

reflexões e breves relatos de práticas bem sucedidas

Autores/as

Palabras clave:

educação, liderança, trabalho em equipe

Resumen

The role of the leaders of educational organizations in the complex context of the pandemic and the consequent social isolation, required unusual and urgent practices, in order to ensure that all the organization’s processes functioned and the teaching and learning proposal was successful. It is important to highlight that an organization is not built without the people who make the dynamics of the processes become effective. The challenge of people management has been significantly increased in this context. Some questions guided the strategic actions of the leaders: how to create engagement with teams remotely, through virtual means? How is it possible to enhance communication and relationships to create proximity with different audiences? How to give direction and cultivate a sense of purpose in the followers? The objective of this article is to enable some reflections on processes triggered in the remote environment of school activities, on the experiences lived and to make brief reports of practices that have proved successful in remote environments, with regard to reach, mobilization and the creation of engagement from all segments of the school community.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Marisa Albertina Crivelaro da Silva, Colégio Marista Sant’Ana, Uruguaiana, RS, Brasil.

Mestre em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; diretora do Colégio Marista Sant´Ana, em Uruguaiana, RS, Brasil.

Citas

CAMPOS, Vicente Falconi. Gerenciamento da rotina do trabalho do dia-a-dia. Nova Lima: INDG Tecnologia e Serviços Ltda., 2004.

CHARAN, Ram. O líder criador de líderes / Ram Charan; tradução Cristina Yamagami. – Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

DELORS, Jacques et al. Educação, um tesouro a descobrir. Relatório da comissão internacional sobre educação para o século XXI. Lisboa: Edições Asa, 1996.

ERVILHA, A. J. Limão. Liderando Equipes para otimizar. São Paulo: Saraiva, 2012.

ESTEVE, José M. A terceira revolução educacional: a educação na sociedade do conhecimento. São Paulo: Moderna, 2004 (Coleção educação em pauta).

FORNI, João José. Gestão de Crises e Comunicação: o que gestores e profissionais de comunicação precisam saber para enfrentar crises corporativas. – 3. Ed.- São Paulo: Atlas, 2020.

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século XXI. Tradução Paulo Geiger. 1.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

LI, Charlene. Liderança aberta: como as mídias sociais transformam o modo de liderarmos. São Paulo: Évora, 2011.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2001.

SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 16. ed. São Paulo: Best Seller, 2004.

SOCIEDADE BÍBLICA CATÓLICA INTERNACIONAL e EDIÇÕES PAULINAS, S. Paulo, Brasil, 1990.

WILLINK, Jocko. A dicotomia da liderança: como equilibrar os desafios da responsabilidade extrema para liderar e vencer. Rio de Janeiro: Atlas Books, 2019.

Publicado

2020-12-31

Cómo citar

Crivelaro da Silva, M. A. (2020). Práticas de liderança em tempos de isolamento social: reflexões e breves relatos de práticas bem sucedidas. Caderno Marista De Educação, 11(2), e39269. Recuperado a partir de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/39269

Número

Sección

Artículos

Artículos más leídos del mismo autor/a