The meanings of the “novo mundo” in Latam Airlines advertising about the pandemic on Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.4.39873

Keywords:

Ideological sign, Social evaluation, Advertising discourse

Abstract

The aim of this paper is to study the meanings of the sign “novo mundo” from three advertising posts of Latam Airlines, published on its Facebook page. The clipping privileged the posts with image and text that the sign “novo mundo” was materialized, in a discursive sample taken between the months of March and September 2020. We present a theoretical section that we discuss the ideological sign according to Volóchinov (2017) and a section in which we deal with the question of the concrete utterance and its methodological approach from the Bakhtin Circle. The analysis links the three advertising posts with different moments of understanding of the Coronavirus pandemic by society: a “novo mundo” in emergence, in the first, a “novo mundo” in consolidation, in the second; a “novo mundo” as already given in the third. Finally, we consider that the “novo mundo” that Latam builds in its discourse is its way of coping with the pandemic and its ideologically constructed strategy to sell tickets, which occurs simultaneously with the resumption of society’s economic activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriella Cristina Vaz Camargo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoJ (UNESP), Araraquara, SP, Brasil.

Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Goiás – Regional Catalão (UFG/RC); graduada em Letras Português-Inglês; doutoranda em Linguística e Língua Portuguesa, pela Universidade Estadual Paulista - Campus de Araraquara (PPGLLP/ UNESP-FCLAr), em Araraquara, SP, Brasil. Membro do SLOVO - Grupo de Estudos do Discurso (UNESP-FCLAr). Desenvolve a tese com apoio da CAPES.

Nathan Bastos de Souza, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (PPGL/UFSCar), em São Carlos, SP, Brasil; mestre em Linguística pela mesma instituição. Graduado em Letras com habilitação em Português, Espanhol e Literaturas respectivas pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA); Membro do Grupo de Estudos dos Gêneros do Discurso (GEGE/UFSCar). Professor substituto na área de Linguística e Língua Portuguesa na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), em Bagé, RS.

References

BAKHTIN, M. M. O discurso no romance. In: BAKHTIN, M. M. Teoria do romance I: a estilística. São Paulo: Ed. 34, 2015. p. 19-167.

BAKHTIN, M. M. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011a. p. 307-337.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011b. p. 261-307.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. Coordenação de tradução de Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 2005.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.

LATAM AIRLINES. 2020. Facebook: www.facebook.com/LATAMBrasil. Disponível em: https://bit.ly/3mFIRgm. Acesso em: 28 dez. 2021.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Américo. São Paulo: Contexto, 2012.

SANTOS, J. A. B.; BARONAS, R. L. Novo normal. In: INFORMA SUS UFSCAR. Enciclopédia discursiva da COVID-19. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3hZTUNM. Acesso em: 20 dez. 2020.

SOUZA, N. B.; MIOTELLO, V. Uma contribuição à crítica bakhtiniana: a(s) leitura(s) de Kisteva, o termo “slovo” e outros problemas em algumas traduções. Miguilim: Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 8, n. 3, p. 545-562, set./dez. 2019.

VOLOCHÍNOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de J. W. Geraldi. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização e tradução Sheila Grillo, Ekaterina Américo. São Paulo: Ed. 34, 2019. p. 109-147.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo, Ekaterina Américo. São Paulo: Ed. 34, 2017.

Published

2021-12-31

How to Cite

Camargo, G. C. V., & Souza, N. B. de. (2021). The meanings of the “novo mundo” in Latam Airlines advertising about the pandemic on Facebook. Letrônica, 14(4), e39873. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.4.39873

Most read articles by the same author(s)