A Study About Reading Comprehension Of 2nd And 3rd Grade Students Of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.1.16707Keywords:
Compreensão leitora, Alunos do 2º e 3º anos do Ensino Fundamental, Ambiente de Letramento, Escolaridade.Abstract
This paper aims to present the results from a study that investigated the performance of children in reading comprehension tasks. The participants were enrolled in the 2nd and 3rd grades of a public elementary school in the metropolitan area of Porto Alegre. We applied a questionnaire that included eight questions about a story read by the participants. The evaluation was applied at two different moments during the reading of two different stories. In addition to the questionnaire, we evaluated evidence of a household environment that stimulated literacy, by means of interviews with the participants, and the level of schooling of the participants. The results show that participants had an adequate level of comprehension for the tasks. The answers given by participants indicate that their performance ranged from high to medium.Downloads
References
BARBOZA, L. S. A relação entre compreensão leitora e consciência textual: um estudo com alunos do 2º e 3º anos do Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: PUCRS, 2014.
BRANDÃO, A. C. P.; SPINILLO, A. G. Aspectos gerais e específicos na compreensão de textos. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 11, n. 2, Porto Alegre, 1998.
_______. Produção e compreensão de textos em uma perspectiva de desenvolvimento. Estudos de Psicologia, v. 6, n. 1, p. 51-62, 2001.
COLOMER, T; CAMPS, A. Ensinar a Ler – Ensinar a Compreender. São Paulo: Artmed, 2002.
CORREA, J. Habilidades Metalinguísticas ligadas à sintaxe e morfossintaxe. Em MOTA, M. Desenvolvimento metalinguístico: questões contemporâneas. São Paulo: Caso do Psicólogo, 2009.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura. Porto Alegre: Penso, 2012.
FONTES, M. J. O.; CARDOSO-MARTINS, C. Efeitos da leitura de histórias no desenvolvimento da linguagem de crianças de nível socioeconômico baixo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 1, p. 83-94, 2004.
KATO, M. O aprendizado da leitura. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KLEIMAN, A. Texto e Leitor. Campinas: Fontes, 1989.
KLEIMAN, A.; MORAES, S. Leitura e Interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas, SP: Mercado das letras, 2002.
LEFFA, V. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra, DC Luzzatto, 1996.
MARCUSCHI, L.A.. Compreensão textual como trabalho criativo, Unesp, p. 89-103, 2004.
PEREIRA, V. W.; SCLIAR-CABRAL, L. Compreensão de textos e consciência textual -Caminhos para o ensino nos anos iniciais. Florianópolis: Editora Insular, 2012.
SCLIAR-CABRAL, L. Guia prático de alfabetização, baseado em princípios do sistema alfabético do português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.
SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.
WOLFF, C. L. Compreensão de história e consciência fonológica de crianças pré-escolares. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: PUCRS, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.