The aesthetics of kino-eye in images from the flow of protests
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24443Keywords:
Image, Vertov, ProtestsAbstract
This article introduces a proposal for studying images made in the flow of protests. In order to do so, (1) it is examined the concept of aesthetics in Jacques Rancière; (2) it is revisited the thesis of Dziga Vertov on the kino-eye to follow a long-lasting dream of images – being immerse in the substance of events; and (3) it is analyzed images from the 2013 protests in Brazil with emphasis on the process of losing forms and definition, among other aspects. Thus, it is possible to consider political and aesthetical assemblages in which those images take part, often associated with fading the rigid separation between event and image and with the emergence of contemporary decentered methods of collective organization.Downloads
References
A PARTIR de agora. Realização: PRONZATO, Carlos. 2014.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. Magia e técnica, arte e política – ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENTES, Ivana. Mídia-multidão: estéticas da comunicação e biopolíticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
BREAKING the spell. Realizado por: LEWIS, Tim; REAM, Tim; ROCK, Sir Chuck A. 1999.
COM VANDALISMO. Realização: Coletivo Nigéria, 2013.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
FACÇÃO – Encontro Latino-Americano de Midiativismo. Realizado por: Facção, 2013. Disponível em: http://www.faccao.org/
Acesso: 25 nov. 2013.
GABEIRA, Fernando. Mídia Ninja e o futuro desfocado. Estadão, São Paulo, 16 ago. 2013. Disponível em: http://www.estadao.com.br/noticias/impresso,midia-ninja-e-o-futuro-desfocado,1064592,0.htm
Acesso em: 15 dez. 2013.
LAPA 5ª DP 27/08/2013 Black Bloc Rio de Janeiro. Sem autoria. Publicado por: Prezz Libre, em 27 ago. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eBam-Hx1Zuk
Acesso em: 15 mar. 2016.
LEANDRO, Anita. Sem imagens: memória histórica e estética de urgência no cinema sem autor. Estudos da língua(gem), Vitória da Conquista, v. 12, n. 1, p. 121-134, jun. 2014. Disponível em: http://www.estudosdalinguagem.org/index.php/estudosdalinguagem/article/view/415/374
Acesso em: 15 fev. 2016.
O HOMEM com a câmera. Realização: VERTOV, Dziga, 1929.
O maior protesto contra a passagem em Porto Alegre! Realização: Coletivo Catarse. Publicado por: Coletivo Catarse, em 28 mar. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PoLuEXcurB
Acesso: 15 mar. 2016.
PRISÃO do Carioca – Mídia Ninja. Sem autoria. Publicado por: Felipe Buarque, em 22 jul. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SlINOilQ68o
Acesso em: 15 mar. 2016.
PRISÃO do Repórter da Mídia Ninja. Sem autoria. Publicado por: PosTV, em 31 jul. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=aDO6tr6kgAk
Acesso em: 15 mar. 2016.
RAMOS, Fernão. Mas afinal... O que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC São Paulo, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível – arte e política. São Paulo: EXO Experimental (org.): Ed. 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
REPÓRTER da TV Folha e manifestante são agredidos pela polícia. Realização: TV Folha, 2011. Disponível em: http://www.youtube.com/ watch?v=fCfxshW2OME
Acesso em: 15 mai. 2013.
RJ - CENAS exclusivas da corajosa resistência das massas à violência da PM em ato no Leblon. Realização: ANG produções e Jornal A Nova Democracia. Publicado por: Jornal A Nova Democracia, em 18 de jul. 2013. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=eWew1wIiLuI
Acesso em: 15 mar. 2016.
FRAMES a second: the WTO in Seatle. Realização: THOMPSON, Rustin, 2000.
THIS IS what democracy looks like. Realizado por: FRIEDBERG, Jill; ROWLEY, Rick, 2000.
VERTOV, Dziga. Resolução do conselho de três (10/4/23). In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema – antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983a.
VERTOV, Dziga. NÓS – Variação do manifesto. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema – antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.