The imaginary of difference: identity and ethnocentrism in advertising in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.23286Keywords:
Imaginary, Advertisement, EthnocentrismAbstract
The objective of this paper is to investigate how the imaginary about the other is built by the advertising of a country. Fear, distrust, but also fascination and admiration are some of the emotions and representations that populate the imaginary of otherness. On the basis of this relationship, ethnocentrism is established in both its positive and negative versions. Methodologically this is an hermeneutic interpretative qualitative research, a case study that makes use of literature. We conclude that positive assignment of Brazilian identity in advertising hides an ethnocentric perspective. The cordial and friendly way that Brazilians are described in an Uruguayan add besides reinforcing stereotypes reveals an ethnocentric relationship: the affirmation of the identity of oneself by labeling the other.Downloads
References
BARROS, Ana Taís P. O imaginário e a hipostasia da comunicação. Comunicação, mídia e consumo, v. 10, n. 29, p. 13-29, 2013.
BARTHES, Roland. Mitologias. 4. ed. São Paulo: Difel, 1980.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacro e simulações. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.
BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
BRUMANA, Fernando. Antropologia dos sentidos: introdução às idéias de Marcel Mauss. São Paulo: Brasiliense, 1983.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2005.
CUCHE, Denys. La notion de culture dans les sciences sociales. Paris: La Découverte, 1996.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva, 1976.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 1995.
______. Introduction à la mythodologie: mythes et sociétés. Paris: Albin Michel, 1996.
DURKHEIM, Emile; MAUSS, Marcel. Algumas formas primitivas de classificação. São Paulo: Perspectiva, p. 399-455, 1981.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2004.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
GOODY, Jack. La peur des représentations: l’ambivalence à l’égard des images, du théâtre, de la fiction, des reliques et de la sexualité. Paris: La Découverte, 2003.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1992.
HEILBRUNN, Benoît. La consommation et ses sociologies. Paris: Armand Colin, 2005.
HOSSARD, Nicolas. Recto verso: les faces cachées de la carte postale. Paris: Arcadia, 2005.
LAPLANTINE, François; TRINDADE, Liana. O que é imaginário. São Paulo: Brasiliense, 1997.
LEACH, Edmond. Cultura e comunicação. Lisboa: Edições 70, 1992.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Raça e história. In: Antropologia estrutural. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1976.
MAFFESOLI, Michel, SILVA, Juremir M. O imaginário é uma realidade (entrevista). Revista Famecos, Porto Alegre, n. 15, p. 74-82, ago. 2001.
ROCHA, E. P. G. O que é etnocentrismo? São Paulo: Brasiliense, 1984.
______. A sociedade do sonho: comunicação, cultura e consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 1995.
RODRIGUES, J.C. Antropologia e comunicação: princípios radicais. Rio de Janeiro: Espaço e tempo, p. 211, 1989.
URUGUAY NATURAL BRASILEROS. 2010. 1 post (46’). Disponível em: http://www.youtube. com/watch?v=BCmsXpF5LuY Acesso em: 21 out. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.