Ground-work School

um ensaio sobre a formação política do Movimento dos Trabalhadores Sem-Teto (MTST)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44733

Keywords:

Groundwork, Political Formation, Social Movements, MTST.

Abstract

This essay aims to analyze the political-ideological strategies of grassroots work, which is the training course of brigadistas of the Homeless Workers' Movement (MTST). They are called brigadiers, those who wish to join the militancy of the movement, whose inclusion does not require a theoretical and practical formation. We sought to describe the didactic processes and list the contentes mobilized throughout the program. To this end, in addition to a description of the immersion in training, a brief history of the MTST will be presented, as well as a debate on the theoretical perspectives of social movements and conceptions about political formation. In view of the dynamics of the School of Basic Work, which is imbued by a premise of Freirean education, the importance of an instituted process of political formation for social movements is notorious.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julice Salvagni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

PhD in Sociology (UFRGS). Professor in the Department of Administrative Sciences and in the Postgraduate Program in Public Policies at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS).

Victória Mendonça da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduate in Public and Social Administration. Scholarship from the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).

References

ALONSO, Angela. As teorias dos movimentos sociais: um balanço do debate. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 76, p. 49-86, 2009.

ANDRADE, Ramon. MTST: ocupar, resistir e criar o poder popular. [Entrevista concedida a] Carolina de Mendonça. Revista Badaro, Campo Grande, 21 jan. 2022. Disponível em: https://www.revistabadaro.com.br/2022/01/21/mtst-ocupar-resistir-e-criar-o-poder-popular/. Acesso em: 15 mar. 2023.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Tradução de José Fonseca. Porto Alegre: Artmed, 2009. (Coleção Pesquisa Qualitativa).

ARENDT, Hannah. A condição humana. São Paulo: Forense Universitária: Edusp, 1981.

BOULOS, Guilherme. Sem medo do futuro. São Paulo: Contracorrente, 2022.

BRANDÃO, Carlos R. A educação popular na escola cidadã. São Paulo: Vozes, 2002.

FERNANDES, Bernardo M. Movimento social como categoria geográfica. Terra Livre, São Paulo, v. n. 15, p. 59-86, 2000.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. v. 1.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. v. 2.

GOHN, Maria G. M. Abordagens teóricas no estudo dos movimentos sociais na América Latina. Caderno CRH, Salvador, v. 21, p. 439-455, 2008.

GOHN, Maria G. M. Movimentos sociais e lutas pela moradia. São Paulo: Loyola, 1991.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.

McADAM, Doug; McCARTHY, John D.; ZALD, Mayer N. (ed.). Comparative perspectives on social movements: political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

MELUCCI, Alberto. Challenging codes: collective action in the information age. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

MTST. Cozinha solidária. [S. l.]: MTST, c2023. Disponível em: https://www.cozinhasolidaria.com/. Acesso em: 12 dez. 2023.

NÚCLEO DE TECNOLOGIA DO MTST. Metodologia de ensino. [S. l.]: MTST, c2023. Disponível em: https://nucleodetecnologia.com.br/. Acesso em: 15 mar. 2023.

PACHECO JÚNIOR, Israel; TORRES, Michelangelo M. Atualidade do pensamento de Paulo Freire na educação popular: educação popular na perspectiva freireana. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

RIBEIRO, Marlene. Educação para a cidadania: questão colocada pelos movimentos sociais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 113-128, 2002.

SCOCUGLIA, Afonso C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. João Pessoa: UFPB, 1997.

SIMÕES, Guilherme; CAMPOS, Marcos; RUD, Rafael. MTST 20 anos de história: luta, organização e esperança nas periferias do Brasil. São Paulo: Autonomia Literária, 2017.

SINGH, Ranjit. The decolonial turn is on the road to contingency. Information, Communication & Society, [s. l.], v. 26, n. 4, p. 803-806, 2023.

STRECK, Danilo R. Uma pedagogia do movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 36, p. 165-177, 2009.

TARROW, Sidney. Mentalities, political cultures, and collective action frames: constructing meanings through action. Frontiers in Social Movement Theory, [s. l.], v. 16, p. 174-202, 1992.

TARROW, Sidney. Power in movement: social movements and contentious politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

TARROW, Sidney. Transnational politics: contention and institutions in international politics. Annual Review of Political Science, [s. l.], v. 4, p. 1-20, 2001.

THOMPSON, Edward P.; FONTANA, Josep. Tradición, revuelta y consciencia de clase: estudios sobre la crisis de la sociedad preindustrial. Barcelona: Crítica, 1979.

TILLY, Charles; TILLY, Louise; TILLY, Richard. The rebellious century: 1830-1930. Cambridge: Harvard University Press, 1975.

TOURAINE, Alain. Rencontre avec Alain Touraine: entretien avec Jean-François Dortier et Patrick Maret. Mensuel, [s. l.], n. 42, 1994.

VENDRAMINI, Célia R. Educação e trabalho: reflexões em torno dos movimentos sociais do campo. Cadernos Cedes, Campinas, n. 27, p. 121-135, 2007.

Published

2023-12-19

How to Cite

Salvagni, J., & Mendonça da Silva, V. (2023). Ground-work School: um ensaio sobre a formação política do Movimento dos Trabalhadores Sem-Teto (MTST). Educação Por Escrito, 14(1), e44733. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44733

Most read articles by the same author(s)