The female body and education
Report of pedagogical experience from the reading of Rupi Kaur´s poetry
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.40237Keywords:
Pedagogical experience, Feminine body, Poetry written by womenAbstract
The purpose of this article is to present the report of an interdisciplinary pedagogical experience, involving the discussion about the female body from the reading of the poetry of the Indian author Rupi Kaur, with the study of poems from the book Milk and honey launched in Brazil with the title Outros jeitos de usar a boca.The experience took place during a meeting of the university extension project entitle ‘Clube de Leitura’, developed by Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Campus Viamão, with professors, technical professionals, students scholarship and other students. We selected nine of the poems read during the meeting, discussing them from four categories of analysis, identified in the conversation circle and in the reading of the selected poems, namely: a) objectification of the woman; b) difference in the education of boys and girls; c) standardization and control of bodies; d) self-esteem and empowerment.The work reveals the importance and urgency of approaching transversal themes in education. The study reveals the importance of reading the literature written by women and urgency of discussions about the body of women in education.
Downloads
References
ALLENDE, Isabel. Mujeres del alma mía: sobre el amor impaciente, las vida larga y las brujas buenas. Barcelona: Plaza Janes, 2020.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: A experiência vivida. Tradução de Sérgio Milliet. 2ª Ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
CARNEIRO, Sueli. Mulheres em movimento. Estudos avançados. v. 17 n. 49, p. 171-192 2003. https://doi.org/10.1590/s0103-40142003000300008
______. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.) Pensamento Feminista: Conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019. Edição do Kindle. (Locais do Kindle 6109).
FEDERICI, Silva. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.
KAUR, Rupi. Outros jeitos de usar a boca. 2ª Ed. São Paulo: Planeta, 2017.
______. Meu corpo minha casa. São Paulo: Planeta, 2020. Edição do Kindle. (Locais do kindle 127).
MARIA, Luzia de. O clube do livro: ser leitor, que diferença faz? São Paulo: Global 2016. Edição do Kindle. (Locais do Kindle 439).
MARTIN, Emily. A mulher no corpo: uma análise cultural da reprodução. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
NAVARRO, Márcia Hoppe. A ideologia patriarcal em A casa dos espíritos. In: DONALDO, Schuler. Mulher em prosa e verso. Porto Alegre: Movimento, 1988.
OPAS/OMS, Organização Pan-Americana da Saúde e Organização Mundial da Saúde. Folha informativa - Violência contra as mulheres, 2017. Disponível em: www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5669:folha-informativa-violencia-contra-as-mulheres&Itemid=820
RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? 1ª Ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
WOLF, Naomi. O Mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
ZILBERMAN, Regina. A escola e a leitura da literatura. In: RÖSING, Tânia; ZILBERMAN, Regina. (Orgs.). Escola e Leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.