Linguistic education and literacy practices in the teaching of written Portuguese to deaf students

An experience report in youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.39328

Keywords:

linguistic education, literacy practices, teaching portuguese for the deaf, teaching experience

Abstract

This paper aims to describe a teaching experience report in relation to learning Portuguese from literacy practices, carried out with a deaf student in Youth and Adult Education (EJA) in a bilingual school for deaf people. The activities developed in the classroom comprise the following themes: a) routines; b) the school and me; c) the self, the other and the we. From a theoretical point of view, this study brings concepts from linguistic education and literacy. Methodologically, it fits into an interpretivist qualitative research paradigm (BORTONI-RICARDO, 2008). The instruments used for data generation were interviews, filming and transcription of classes, classroom activities and the observation of the participant. The research considered the reading and writing activities, added to the impressions and meanings attributed by the teacher-participant to her pedagogical action. The results show that linguistic education, under the bias of literacy practices, corroborated life literacy as a learning possibility in bilingual education by a deaf young woman with late language acquisition and learning of Brazilian Sign Language (Libras) and written Portuguese. In addition, life literacy enabled actions in favor of the student’s agency and interaction with herself and with others. Thus, it is concluded that the teaching of written Portuguese, from the perspective of linguistic education and literacy practices, can make a difference in the initial learning and in the agency action of deaf young people in the final years of elementary school.

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Author Biographies

Jubileia Mendes de Matos Coelho, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso (MT), Brasil.

Mestre em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT), em Cuiabá, MT, Brasil; especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa; Língua Estrangeira e Tradução, Interpretação e Docência da Língua Brasileira de Sinais, com aprovação em Banca de Proficiência e Atesto em Língua Brasileira de Sinais. Doutoranda em Estudos de Linguagem no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT), em Cuiabá, MT, Brasil. Professora da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT).

Flávia Girardo Botelho Borges, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso (MT), Brasil.

Doutora em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), em Recife, PE, Brasil; mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGE), em Cuiabá, MT, Brasil. Professora Adjunta do Departamento de Letras e do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL) da Universidade Federal de Mato Grosso, em Cuiabá, MT, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa em Linguagem, Ensino, Interação e Aprendizagem (LEIA).

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Published

2022-11-30

How to Cite

Coelho, J. M. de M., & Borges, F. G. B. (2022). Linguistic education and literacy practices in the teaching of written Portuguese to deaf students: An experience report in youth and adult education. Educação Por Escrito, 13(1), e39328. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.39328