Otherness, ethnic and gender diversity in the (trans)formation of Law operators and juridical culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36672

Keywords:

Gender diversity. Otherness ethics. Academic training. Juridical culture.

Abstract

The present article brings to the debate the importance of issues inherent to gender diversities being contemplated in the training of Law operators. We start from the confirmation of the exhausting of the juridical culture centered  on adversarial values and practices, of maximizing individualistic gain and dehumanization of social-political relations. The study adds to the understanding that different knowledges are related to different customs, behaviors and praxis. Thus, transformations in the matrix of knowledges that form citizens have the potential to produce transformations in social relationships. An interdisciplinary theoretical referential, with contributions from Social Sciences, Law, Education and Philosophy, is adopted, in order to evaluate the inclusion of themes related to gender diversities as mandatory in pedagogical projects and syllabi of Law graduation courses in Porto Alegre, RS and its region, according to the current Human Rights Education policy. The concepts of conflict, politics, ethinic and otherness, in Jacques Rancière, liberalism, political rationality, transversal fights and knowledge-and-power in Michel Foucault are highlighted, to sustain the necessary transformation of the juridical culture and academic training. The individual potential is affirmed not as a good per se, but in order to promote the integration from the differences and plurality, an ethical criterion pervaded by otherness and human integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibele Cheron, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS

Possui Bacharelado em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), Mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e Doutorado em Ciência Política pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). É bolsista do Programa Nacional de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) junto ao Programa de Pós Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Bolsista PNPD/CAPES do PPGEDU/PUCRS.

Camila Paola Fernandes Polônia, Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter), Porto Alegre, RS

Bacharel e Pós-Graduanda em Direito pela UniRitter Laureate Universities/ Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter). Advogada.

References

ALMEIDA, Frederico de Almeida; CAMARGO, Sarah Bria de; SOUZA, André Lucas Delgado. O Direito e a Realidade: desafios para o ensino jurídico. In: GHIRARDI, José Garcez; FEFERBAUM, Marina (org.). Ensino do direito em debate: reflexões a partir do 1º Seminário Ensino Jurídico e Formação Docente. São Paulo: Direito GV, 2013. (Série Pesquisa Direito GV). Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/11274/Ensino%20do%20 direito%20em%20debate.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 maio 2017. https://doi.org/10.12660/rda.v261.2012.8861

BARBOSA, Águida Arruda. Mediação: Educar para Mediar. Revista Científica Virtual da Escolha Superior de Advocacia, [s. l.], n. 23, p. 33-43, 2016. ISSN 2175-4462. Disponível em: https://www.esaoabsp.edu.br/ckfinder/userfiles/files/RevistaVirtual/Revista%20Cienti%CC%81fic a%20ESAOABSP%20Ed%2023.pdf. Acesso em: 10 out. 2016.

BONELLI, Maria da Gloria. Docência do Direito: fragmentação institucional, gênero e interseccionalidade. Cadernos de Pesquisa, [s. l.], v. 47, n. 163, p. 94-120, jan./mar. 2017. https://doi.org/10.1590/198053143659

BRAY, Renato Toller; GONZALEZ, Everaldo T. Quilici. Teoria Crítica no Direito e Pluralismo Jurídico: novos paradigmas éticos para o modelo jurídico nacional. Rev. de Direito da Unimep, [s. l.], v. 6, n. 11, p. 9-21, 2006. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/cd/article/view/645/214. Acesso em: 25 set. 2016. https://doi.org/10.15600/2238-1228/cd.v6n11p9-21

CARIELLO, Bruno; CARIELLO, Bruno; PEDRETE, Leonardo. Sociologia do direito: velhos e novos caminhos. Revista Habitus, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 30-48, 30 mar. 2004. Disponível em: http://www.habitus.ifcs.ufrj.br/. Acesso em: 25 set. 2016.

https://doi.org/10.34024/pensata.2018.v7.10104

CHERON, Cibele. Ética, autocomposição e empoderamento: um olhar sobre o manejo dos conflitos a partir de referencial endógeno. In: JORNADA DE MEDIAÇÃO DO TRIBUNAL DE JUSTIÇA DO RIO GRANDE DO SUL, 3., 2014, Porto Alegre. A mediação como marco transformador do Poder Judiciário. Anais [...]. Porto Alegre: NUPEMEC, 2014. https://doi.org/10.26668/indexlawjournals/2525-9679/2016.v2i2.1569

CUNHA, Djason B. Della Cunha. Pluralismo Jurídico e a ética do direito à alteridade. Revista do Instituto Brasileiro de Direitos Humanos, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 73-83, 2001. Disponível em: http://www.corteidh.or.cr/tablas/r26066.pdf. Acesso em: 20 maio 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GAJARDONI, Fernando Fonseca. Novo CPC: vale apostar na conciliação/mediação? Jota Info, opinião e análise, 26 jan. 2015. Disponível em: http://jota.info/novo-cpc-vale-apostar-na-conciliacaomediacao. Acesso: 10 out. 2016.

GAIO JÚNIOR, Antônio Pereira; RIBEIRO, Wesllay Carlos. O Ensino Jurídico e os meios não contenciosos de solução de conflitos. R. Jurídica, Curitiba, n. 24, p. 13-25, 2010. Disponível em: http://www.gaiojr.adv.br/astherlab/uploads/arquivos/artigos/O_ENSINO_JURIDICO_E_OS_MEIOS_NAO_CONTENCIOSOS_DE_SOLUCAO_DE_CONFLITOS.pdf. Acesso em: 15 nov. 2016.

LEAL, Jackson da Silva; FAGUNDES, Lucas Machado. Pluralismo Jurídico e Justiça Comunitária na América Latina: potencialidades a partir da Sociologia das Ausências e das Emergências. Crítica Jurídica: Revista Latinoamericana de Política, Filosofía y Derecho, [s. l.], n. 35, p. 165-195, 2013. Disponível em: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rcj/article/view/40804/37133. Acesso em: 29 ago. 2016. https://doi.org/10.22201/ceichc.2013.40804

MILANI, Feizi M. JESUS, Rita de Cássia Dias P. (org.). Cultura de paz: estratégias, mapas e bússolas. Salvador: Edições INPAZ, 2003.

MIRANDA, José Valdinei Albuquerque de. Levinas e a reconstrução da subjetividade ética aproximações com o campo da educação. Rev. Bras. Educ., [s. l.], v. 19, n. 57, p. 461-475, 2014. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000200010. Acesso em: 20 out. 2016.

PEREIRA, Clovis Brasil. Conciliação e Mediação no Novo CPC. [S. l.: s. n.]: 2015. Disponível em: http://www.conima.org.br/arquivos/4682. Acesso em: 02 out. 2016.

ROSA, Conrado Paulino da. Desatando nós e criando laços: os novos desafios da mediação familiar. Belo Horizonte: Del Rey, 2012.

SANTOS, Boaventura de Souza. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7. ed. Porto: Edições Afrontamento, 1994; São Paulo: Cortez, 1999.

SIDEKUM, Antônio. Emmanuel Levinas: educação e interpelação ética. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 39, p. 85-94. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/328/278. Acesso em: 20 maio 2017. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v22.n39.328

SILVA, Érica Barbosa e. Profissionalização de Conciliadores e Mediadores. Revista Científica Virtual da Escolha Superior de Advocacia, ed. 23, p. 64-75, 2016, ISSN 2175-4462. Disponível em: https://www.esaoabsp.edu.br/ckfinder/userfiles/files/RevistaVirtual/Revista%20Cienti%CC%81fic a%20ESAOABSP%20Ed%2023.pdf. Acesso em: 10 out. 2016.

WOLKMER, Antonio Carlos. Pluralismo Jurídico: fundamentos de uma nova cultura no direito. 3. ed. São Paulo: Alfa Ômega, 2001.

Published

2020-04-22

How to Cite

Cheron, C., & Polônia, C. P. F. (2020). Otherness, ethnic and gender diversity in the (trans)formation of Law operators and juridical culture. Educação Por Escrito, 10(2), e36672. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36672

Issue

Section

Articles